SV4BP_ZSP7 Základy speciální pedagogiky 7 - etopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Út 15:15–16:55 budova E - učebna 26
Předpoklady
Předmět je určen studentům bakalářského prezenčního oboru Sociální pedagogika a volný čas, specializace Speciální pedagogika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět uvádí do problematiky etopedie a práce s jedinci s poruchami chování.
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- orientovat se v problematice přístupu k jedincům s poruchami chování;
- znát možnosti prevence a reedukace jedinců s poruchami chování;
- orientovat se v systému odborných pracovišť ve vztahu k dětem s poruchami chování.
Osnova
  • Osnova předmětu, okruhy pro závěrečnou zkoušku:
  • 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky, předmět etopedie, odlišnosti etopedie od ostatních speciálně pedagogických disciplín.
  • 2. Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti české terminologie, současné trendy.
  • 3. Přístupy k jedincům s PECH.
  • 4. Kauzální faktory poruch emocí nebo chování.
  • 5. Společensko-kulturní, politický, ekonomický kontext edukace jedinců s PECH.
  • 6. Odlišnost jako rizikový faktor problémového chování (sociální kontext).
  • 7. Podmínky školního prostředí pro edukaci jedince s PECH.
  • 8. Rodina jako rizikový faktor problémového chování.
  • 9. Osobnost dítěte jako rizikový faktor problémového chování.
  • 10. Charakteristika žáka s problémy v chování, s poruchami chování.
  • 11. Poruchy chování spojené s konfliktem – vyrušování, opoziční chování (vývoj vztahu k autoritě, vývoj morálky).
  • 12. Záškoláctví, Lež, Krádež.
  • 13. Vývojové poruchy chování – ADD, ADHD.
  • 14. Poruchy chování spojené s agresivitou, šikana ve škole.
  • 15. Poruchy chování spojené se závislostí.
  • 16. Edukace žáků s poruchovým chováním v rámci běžných a speciálních škol.
  • 17. Rehabilitace a resocializace při edukaci jedinců s PECH ve školním, penintenciárním zařízení. Role sociálního pedagoga v rehabilitaci, resocializaci.
  • 18. Základy poradenství – vedení poradenského rozhovoru, komunikace se školou, úřady, rodinou.
  • 19. Základy diagnostiky dětí s PECH ze strany sociálního pedagoga (ve vztahu k podmínkám edukace jedince s PECH).
  • 20. Delikvence, kriminalita dětí a mladistvých, mediační a probační služba ve vztahu k trestné činnosti dětí a mladistvých s PECH 21. Role sociálního pedagoga v edukaci jedinců s PECH v primární, sekundární a terciární prevenci PECH.
  • 22. Volný čas v životě dětí s PECH (z hlediska příčin, následků, edukačních přístupů).
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ,V. Edukace žáků s poruchami chování. In Vítková, M. (ed.) Integrativní školní pedagogika. Brno : MSD, 2003, s.191-203. ISBN 80-214-2359-5.
  • ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.
  • VOJTOVÁ,V. Poradenství v rámci školy. In Vítková, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003, s.176-182. ISBN 80-214-2359-5.
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 s. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
    doporučená literatura
  • Children behaving badly : could my child have a disorder? (Orig.) : Nejčastější poruchy chování dětí : jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. info
  • KOLÁŘ, M. Bolest šikanování, 1.vyd. Praha : Portál,1998. ISBN 80-7178-513-X.
  • Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  • MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998.
  • ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Střediska výchovné péče. In Vítková, M Otázky speciálně pedagogického poradensví. Brno : MSD, 2003, s.191-193. ISBN 80-214-2359-5.
  • ELLIOTT, J; PLACE, M. Dítě v nesnázích, 1.vyd.. Havlíčkův Brod : Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0.
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie, 4.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
  • ČERNÍKOVÁ, V, MAKARIUSOVÁ, V., SEDLÁČEK, V. Sociální ochrana. Praha : 1996, ISBN 80-85981-36-X.
  • VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246- 0015-3.
  • Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí. Ostrava, ÚZ, Sagit, číslo 666, 2001.
  • BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici, 1.vyd. Brno : Jan Šabata. ISBN 80-7239-048-1.
  • ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách, 1.vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
  • Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů ze dne 25. června 2003.
  • VOCILKA, Miroslav. Vybrané statě z etopedie. Vyd. 1. Most: Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1994, 91 s. info
Výukové metody
Výuka formou seminárních cvičení, vyžadujících pravidelnou individuální přípravu a samostudium studentů. Diskuse, prezentace zadaných úkolů.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář.
Ukončení: zkouška formou kolokvia.
Požadavky na ukončení:
- Aktivní přístup k předmětu a problematice, aktivní účast při návštěvách v zařízeních.
- Úspěšné složení zkoušky.
Navazující předměty
Informace učitele
E-learningová podpora výuky: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1242
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.