Bi2BP_EKOL Ekologie pro základní vzdělávání

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (cvičící)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Garance
Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2BP_EKOL/01: Po 8:50–9:35 laboratoř 82, Z. Lososová, B. Rychnovský, R. Vlk
Bi2BP_EKOL/02: Po 9:45–10:30 laboratoř 82, Z. Lososová, B. Rychnovský, R. Vlk
Bi2BP_EKOL/03: Po 10:40–11:25 laboratoř 82, Z. Lososová, B. Rychnovský, R. Vlk
Bi2BP_EKOL/04: Út 8:50–9:35 laboratoř 82, Z. Lososová, B. Rychnovský, R. Vlk
Předpoklady
Bi2BP_ZOZP Základy obecné zoologie && ! Bi2BP_ZOBP Základy obecné botaniky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: prokázat praktické zvládnutí teoretických znalostí základů obecné ekologie - (1) ekologické faktory vodního prostředí (případně i podnebí a ekologické faktory ovzduší); (2) ekologické faktory půdy; ekologie populací (demekologie) - (3) denzita a (4) mortalita populace; (5) vlastnosti biocenóz (příp. i základy fytocenologie); (6) potravní vztahy (potravní řetězce, potravní pyramidy, analýza potravního spektra).
Osnova
  • 1. Ekologické faktory vodního prostředí I - tekoucí vody.
  • 2. Ekologické faktory vodního prostředí II - stojaté sladké vody.
  • 3. Podnebí a ekologické faktory ovzduší.
  • 5. Ekologické faktory půdy - analýza hrabanky.
  • 6. Komplexní autekologická studie na modelu vybraného rostlinného nebo živočišného druhu.
  • 7. Ekologie populací (demekologie) I - metody stanovení hustoty populace na příkladu drobných savců.
  • 8. Ekologie populací (demekologie) II - tabulka úmrtnosti a křivka prežívání vybraného druhu ptáka (lesního pěvce).
  • 9. Vlastnosti biocenóz I: kvantitativní znaky - hustota druhů, abundance, produkce - biomasa, dominance na příkladu ornitocenózy (např. lesa).
  • 10. Vlastnosti biocenóz II: strukturální znaky - frekvence, faunistická podobnost = druhová identita, diverzita, ekvitabilita na příkladu ornitocenózy (např. lesa).
  • 11. Základy populační ekologie rostlin a fytocenologie; problematika invazních rostlin.
  • 12. Potravní vztahy, potravní řetězce, potravní pyramidy - Struktura potravy - analýza potravního spektra na modelu ptačího predátora (rozbor vývržků sov např. kalouse ušatého či sýčka obecného).
Literatura
  • LAŠTŮVKA, Zdeněk a Pavla KREJČOVÁ. Ekologie. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2000, 184 s. ISBN 8085615932. info
  • Cvičení z ekologie živočichů. Edited by Bohumil Losos. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 229 s. ISBN 8021005181. info
  • SLAVÍKOVÁ, Jiřina. Ekologie rostlin. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 366 s. info
  • LOSOS, Bohumil. Ekologie živočichů. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 316 s. info
Výukové metody
laboratorní cvičení - stanovení ekologických charakteristik
Metody hodnocení
K získání zápočtu je třeba (kromě docházky a aktivní účasti na cvičeních) dodat 6 protokolů (3) resp. seminárních prací (3): 1. vodní prostředí (seminár. pr.), 2. hustota populace (protokol), 3. mortalita populace (seminár. pr.), 4. vlastnosti zoocenóz (seminár. pr.), 5. analýza vývržků sov (protokol) a 6. analýza hrabanky (protokol).
Informace učitele
Předpokladem pro zapsání předmětu by rozhodně mělo být úspěšné absolvování předmětů ZOBP, ZOZP, BHNP a ZZBP a také současné zapsání předmětů ZBVP, ZZSP a CTBZ! Předmět je tedy naprosto nevhodný pro studenty 1. ročníku, kteří doposud, kromě Úvodu do studia biologie, neabsolvovali žádný biologický předmět! Jedná se zřejmě o extrémně náročný předmět, u kterého se úspěšnost splnění v posledních 3 letech pohybovala pouze kolem 70-75%, a to u studentů 3. ročníku (!), pro které byl donedávna určen! ... U nedostatečně teoreticky připravených studentů 1. ročníku je pravděpodobnost úspěšného absolvování (získání zápočtu ve 2. semestru studia) zřejmě mizivá.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.