SZ7BP_PTPS Patopsychologie a základy psych. poradenství

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
Rozvrh
Čt 10:40–11:25 učebna 50, Čt 11:35–12:20 učebna 50
Předpoklady
Nepředpokládá se znalost témat jiných předmětů, nezbytný je všeobecný přehled a znalost psychologických termínů na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 44 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem programu je poskytnout utříděný přehled o jednotlivých diagnostických kategoriích tématech patopsychologie a psychopatologie, psychologického poradenství a tématech poradenské psychologie, která jsou adekvátní pro psychologickou pomoc člověku v kontextu školy a pro komunikaci pedagog-psycholog (2.stupeň základní školy, střední škola).
Vychází se z "klasického paradigmatu", kdy diagnostika, náprava a psychologická péče je zaměřena na jednotlivce a psychologické intervence vycházejí z eklektického, resp. "racionálního" konceptu.
Osnova
  • Předmět a význam patopsychologie. Vztah mezi patopsychologií a psychopatologií. Otázka normality.
  • Poruchy somatického a psychického vývoje.
  • Vybrané kategorie z psychopatologie dětského věku a dospívání.
  • Mentální retardace. Školsky významné nedostatky ve struktuře nadání. Vývoj řeči v normě a patologii.
  • Emoční poruchy v dětství a v dospívání. Neurotické syndromy. Psychická deprivace a subdeprivace. Osobnost dítěte (dospívajícího) v normě a mimo ni. Poru-chy aktivity a pozornosti.
  • Problémy spojené s nevhodným působením rodiny. Problémy vyvolané negativním působením společnosti.
  • Psychopatologie dospívání.
  • Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky.
  • Faktory ovlivňující způsobilost k zahájení školní docházky. Děti nezpůsobilé zahájit školní docházku v běžném termínu.
  • Laterální preference jako problém poradenský.
  • Psychologická péče o děti školního věku.
  • Nároky školy na žáka. Výkon a školní výkon – vymezení pojmů. Školní prospěch a neprospěch. Teoretické základy školního výkonu. Jednofaktorové a vícefaktorové modely determinant školního výkonu. Faktory ovlivňující školní výkon. Koncepce K.A.Hellera (1995) V. Hrabala st. (1987) a K. Plocka (1982).
  • Příčiny a formy abnormního chování. Možnosti korekce. Delinkvence dětí (dospívajících).
  • Dítě a školní třída. Osobnostní, sociální a situační determinanty jeho postavení v třídním kolektivu. Typy problémů a způsoby jejich řešení. Osobnost učitele. Konfliktní dyády učitel-žák a možnosti jejich ovlivnění psychologickými intervencemi.
  • Zásady přiměřeného výchovného působení na dítě v rodině (obecné i specifické) - teoretická východiska, praktické implikace.
  • Fáze prožívání rodičů dítěte, které nesplňuje jejich očekávání podle Elisabeth Kübler-Ross. Zásady psychokorektivní práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání.
  • Obecná i specifikovaná doporučení k individuálnímu přístupu učitele k dítěti v rámci vyučo-vání.
Literatura
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. [Vágnerová, 2008]. Vyd. 4. Praha : Portál, 2008. 872 s. ISBN 978-80-7367-414-4.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení. Vydání 3. upravené a roz. Jinočany: H & H, 1995, 269 stran. ISBN 808578727X. info
  • DAN, Jiří. Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 226 s. ISBN 80-210-2948-X. info
  • BALŠÍKOVÁ, Olga a Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 41 s. ISBN 8004250793. info
  • Myschker, Norbert. Verhaltungstörungen bei Kindern und Jugendlichen. 6. Aufl. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer, 2009. ISBN 978-3-17-020425-6.
Výukové metody
přednášky, studium v knihovně
Metody hodnocení
zápočet, elektronicky zadaný závěrečný test znalostí
Navazující předměty
Informace učitele
Literatura povinná: Matějček, Z.: K pojmu "lehkých mozkových dysfunkcí" (LMD). Čs. psychiatrie, 86, 1990, č. 1, str.7-16. Náprava čtení a psaní. ( studijní materiál) Faktory ovlivňující školní výkon (studijní materiál) Fáze prožívání rodičů (studijní materiál)
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Znalost povinné literatury a přednesených témat formou elektronicky zadaného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.