PdF:SZ7BP_PTPS Patopsych. a zákl. psych. por. - Informace o předmětu
SZ7BP_PTPS Patopsychologie a základy psych. poradenství
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SZ7BP_UvPs Úvod do psychologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 40 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Poskytnout přehled o patopsychologii a poradenských službách (ve školství). Představit práci poradenských psychologů a možnosti spolupráce s pedagogy. Přiblížit základní témata patopsychologie ve spojitosti s poradenskou psychologií v oblasti školství. Zaměřit se na výchovné, výukové problémy, problémy vyžadující krizovou intervenci. Představit školská poradenská zařízení.
- Osnova
- 1. Poradenství jako specifický druh podpory. Poradenské služby ve školství. • 2. Poradenská intervence, krizová intervence. • 3. Nespecifické výukové problémy. • 4. Specifické poruchy učení. • 5. Poruchy pozornosti a aktivity. • 6. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. • 7. Žák s poruchou autistického spektra. • 8. Poruchy chování, • 9. Disharmonický vývoj osobnosti • 10. Šikana. • 11. Dítě se syndromem CAN. • 12. Dítě s odlišností v mentálním vývoji. • 13. Dítě, které si ubližuje – automutilace, poruchy příjmu potravy.
- Literatura
- povinná literatura
- PEŠOVÁ, Ilona a Miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 150 s. ISBN 8024712164. URL info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
- doporučená literatura
- MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení. Vydání 3. upravené a roz. Jinočany: H & H, 1995, 269 stran. ISBN 808578727X. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 335 s. ISBN 80-04-24526-9.
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Vývojové poruchy čtení [Matějček, 1978]. 4. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 246
- neurčeno
- Valentová, L. a kol. (2013). Školní poradenství I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, pedagogická fakulta.
- FONAGY, Peter a Mary TARGET. Psychoanalytické teorie : perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Translated by Eva Klimentová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 398 s. ISBN 8071789933. info
- Výukové metody
- přednášky, samostudium
- Metody hodnocení
- zápočet, závěrečný test znalostí
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Znalost povinné literatury a přednesených témat formou elektronicky zadaného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SZ7BP_PTPS