SZ7BP_PTPS Patopsychologie a základy psych. poradenství

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jolana Bucková (přednášející)
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 12:05–12:50 učebna 50, Po 13:00–13:45 učebna 50
Předpoklady
SZ7BP_UvPs Úvod do psychologie
Nepředpokládá se znalost témat jiných předmětů, nezbytný je všeobecný přehled a znalost psychologických termínů na úrovni střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 40 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Poskytnout přehled o patopsychologii a poradenských službách (ve školství). Představit práci poradenských psychologů a možnosti spolupráce s pedagogy. Přiblížit základní témata patopsychologie ve spojitosti s poradenskou psychologií v oblasti školství. Zaměřit se na výchovné, výukové problémy, problémy vyžadující krizovou intervenci.
Osnova
  • 1. Poradenství jako specifický druh podpory. Poradenské služby ve školství.
  • 2. Poradenská intervence, krizová intervence.
  • 3. Nespecifické výukové problémy.
  • 4. Specifické poruchy učení.
  • 5. Poruchy pozornosti a aktivity.
  • 6. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • 7. Žák s poruchou autistického spektra.
  • 8. Poruchy chování,
  • 9. Disharmonický vývoj osobnosti
  • 10. Šikana.
  • 11. Dítě se syndromem CAN.
  • 12. Dítě s odlišností v mentálním vývoji.
  • 13. Dítě, které si ubližuje – automutilace, poruchy příjmu potravy, suicidalita.
Literatura
  • Knotová, D. (2014). Školní poradenství. Praha: Grada.
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. [Vágnerová, 2008]. Vyd. 4. Praha : Portál, 2008. 872 s. ISBN 978-80-7367-414-4.
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 335 s. ISBN 80-04-24526-9.
  • Valentová, L. a kol. (2013). Školní poradenství I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, pedagogická fakulta.
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. 2012. ISBN 978-80-262-0215-8. info
  • PEŠOVÁ, ilona a miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada Publishing, 2006. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
Výukové metody
přednášky, studium v knihovně
Metody hodnocení
zápočet, zadaný závěrečný test znalostí
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Znalost povinné literatury a přednesených témat formou elektronicky zadaného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.