PdF:SZ7BP_PTPS Patopsych. a zákl. psych. por. - Informace o předmětu
SZ7BP_PTPS Patopsychologie a základy psych. poradenství
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Jolana Bucková (přednášející)
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 12:05–12:50 učebna 50, Po 13:00–13:45 učebna 50
- Předpoklady
- SZ7BP_UvPs Úvod do psychologie
Nepředpokládá se znalost témat jiných předmětů, nezbytný je všeobecný přehled a znalost psychologických termínů na úrovni střední školy. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 40 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Poskytnout přehled o patopsychologii a poradenských službách (ve školství). Představit práci poradenských psychologů a možnosti spolupráce s pedagogy. Přiblížit základní témata patopsychologie ve spojitosti s poradenskou psychologií v oblasti školství. Zaměřit se na výchovné, výukové problémy, problémy vyžadující krizovou intervenci.
- Osnova
- 1. Poradenství jako specifický druh podpory. Poradenské služby ve školství.
- 2. Poradenská intervence, krizová intervence.
- 3. Nespecifické výukové problémy.
- 4. Specifické poruchy učení.
- 5. Poruchy pozornosti a aktivity.
- 6. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami.
- 7. Žák s poruchou autistického spektra.
- 8. Poruchy chování,
- 9. Disharmonický vývoj osobnosti
- 10. Šikana.
- 11. Dítě se syndromem CAN.
- 12. Dítě s odlišností v mentálním vývoji.
- 13. Dítě, které si ubližuje – automutilace, poruchy příjmu potravy, suicidalita.
- Literatura
- Knotová, D. (2014). Školní poradenství. Praha: Grada.
- Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. [Vágnerová, 2008]. Vyd. 4. Praha : Portál, 2008. 872 s. ISBN 978-80-7367-414-4.
- MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 335 s. ISBN 80-04-24526-9.
- Valentová, L. a kol. (2013). Školní poradenství I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, pedagogická fakulta.
- THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. 2012. ISBN 978-80-262-0215-8. info
- PEŠOVÁ, ilona a miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada Publishing, 2006. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
- Výukové metody
- přednášky, studium v knihovně
- Metody hodnocení
- zápočet, zadaný závěrečný test znalostí
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Znalost povinné literatury a přednesených témat formou elektronicky zadaného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/SZ7BP_PTPS