SP4MK_S4c1 Specializace: Edukace jedinců s poruchami chování 1

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Jarmila Andrysová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 1. 3. 7:30–14:40 učebna 34, Pá 22. 3. 7:30–14:40 učebna 51, Pá 26. 4. 7:30–14:40 učebna 51, Pá 10. 5. 7:30–14:40 učebna 51, Pá 17. 5. 7:30–14:40 učebna 51
Předpoklady
Absolvování státních závěrečných zkoušek z předmětu etopedie, speciální pedagogika s etopedií; v individuálních případech absolvování doplňkového vstupního testu z etopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s pedagogickým poradenstvím a strategiemi intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie;
se základními strategiemi speciálněpedagogického poradenství specificky zaměřeným na jedince s poruchami chování (s rizikem poruch chování);
Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, aplikovat metody speciálněpedagogické diagnostiky a intervence poruch chování, bude znát ucelený poradenský a intervenční systém, bude umět tvořit prointervenční diagnostické záznamy ve smyslu vyhodnocování perspektivních aspektů poradenské a intervenční práce v etopedii.
Osnova
  • Osnova: Pedagogické poradenství a speciálněpedagogická intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci
  • Systém poradenského a intervenčního procesu, ucelený poradenský systém – interní, externí PS
  • Principy, zásady, etika intervence a poradenství
  • Poradenství a intervence rodičům, práce s rodinou
  • Poradenství a intervence ve školním prostředí – škola, pracovníci, žák, žáci
  • Komunikace a mediace jako specifický nástroj poradenství aintervence
  • Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, poradenská témata
  • Krizové poradenství a intervence
  • Specializované poradenství hodnocení problémového chování
  • Metody poradenské práce – školní poradenství, specializované poradenství, DOV, videotrénink
  • Vedení případu
  • Intervence jako podpora, pravidla intervence, principy a zásady intervence, intervence individuální, skupinová.
  • Intervence v externích pracovištích SVP – škola, pracovníci, žák, žáci, externí poradenství.
  • Specifika intervence v institucionální výchově
  • Prointervenční diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování
  • Tradiční koncepční přístupy k intervenci
Literatura
    povinná literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie, Věra VOJTOVÁ, Jiří NĚMEC, David JOHNSTONE, John VISSER, Ladislav NYKL, Victoria SORIANO DE GRACIA, Amanda WATKINS, Jette LENTZ, Kirsten HANSEN a Marie PAVLOVSKÁ. Education of Socially Disadvantaged Pupils Across Europe. 1. vyd. Brno: MUNI Press, 2009, 155 s. Pd. ISBN 978-80-210-5106-5. info
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Poradenství v rámci školy. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. 1. vyd. Brno: MSD, 2003, s. 176-182. ISBN 80-86633-08-X. info
    doporučená literatura
  • RECKNAGEL, Marion a Heike ROHMANN- VAN WÜLLEN. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů. Translated by Marie Voslářová. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 157 s. ISBN 9788024740225. URL info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Posouzení životní situace: úvod do problematiky. Sociální práce/ Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2007, roč. 2007, č. 1, s. 72-86. ISSN 1213-6204. info
  • Krizová intervence. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 80-7178-696-9. info
Výukové metody
Teoretická příprava, aplikace na případové studie.
Metody hodnocení
Kombinovanou - rozbor případu, prezentace případu, práce s odborným textem - seminární práce; zkouška.
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu SZZ ze specializace etopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.