PdF:SP4MK_S4c1 Specializace 4c1 - Informace o předmětu
SP4MK_S4c1 Specializace: Edukace jedinců s poruchami chování 1
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/0/3.3. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 28. 2. 7:30–14:40 učebna 60, Pá 21. 3. 7:30–14:40 učebna 60, Pá 18. 4. 7:30–14:40 učebna 51, Pá 25. 4. 7:30–14:40 učebna 51, Pá 9. 5. 7:30–14:40 učebna 51
- Předpoklady
- Absolvování státních závěrečných zkoušek z předmětu etopedie, speciální pedagogika s etopedií; v individuálních případech absolvování doplňkového vstupního testu z etopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s pedagogickým poradenstvím a strategiemi intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie;
se základními strategiemi speciálněpedagogického poradenství specificky zaměřeným na jedince s poruchami chování (s rizikem poruch chování);
Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, aplikovat metody speciálněpedagogické diagnostiky a intervence poruch chování, bude znát ucelený poradenský a intervenční systém, bude umět tvořit prointervenční diagnostické záznamy ve smyslu vyhodnocování perspektivních aspektů poradenské a intervenční práce v etopedii. - Osnova
- Osnova: Pedagogické poradenství a speciálněpedagogická intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci
- Systém poradenského a intervenčního procesu, ucelený poradenský systém – interní, externí PS
- Principy, zásady, etika intervence a poradenství
- Poradenství a intervence rodičům, práce s rodinou
- Poradenství a intervence ve školním prostředí – škola, pracovníci, žák, žáci
- Komunikace a mediace jako specifický nástroj poradenství aintervence
- Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, poradenská témata
- Krizové poradenství a intervence
- Specializované poradenství hodnocení problémového chování
- Metody poradenské práce – školní poradenství, specializované poradenství, DOV, videotrénink
- Vedení případu
- Intervence jako podpora, pravidla intervence, principy a zásady intervence, intervence individuální, skupinová.
- Intervence v externích pracovištích SVP – škola, pracovníci, žák, žáci, externí poradenství.
- Specifika intervence v institucionální výchově
- Prointervenční diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování
- Tradiční koncepční přístupy k intervenci
- Literatura
- povinná literatura
- VÍTKOVÁ, Marie, Věra VOJTOVÁ, Jiří NĚMEC, David JOHNSTONE, John VISSER, Ladislav NYKL, Victoria SORIANO DE GRACIA, Amanda WATKINS, Jette LENTZ, Kirsten HANSEN a Marie PAVLOVSKÁ. Education of Socially Disadvantaged Pupils Across Europe. 1. vyd. Brno: MUNI Press, 2009, 155 s. Pd. ISBN 978-80-210-5106-5. info
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
- VÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Poradenství v rámci školy. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. 1. vyd. Brno: MSD, 2003, s. 176-182. ISBN 80-86633-08-X. info
- doporučená literatura
- RECKNAGEL, Marion a Heike ROHMANN- VAN WÜLLEN. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů. Translated by Marie Voslářová. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 157 s. ISBN 9788024740225. URL info
- NAVRÁTIL, Pavel. Posouzení životní situace: úvod do problematiky. Sociální práce/ Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2007, roč. 2007, č. 1, s. 72-86. ISSN 1213-6204. info
- Krizová intervence. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 80-7178-696-9. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, aplikace na případové studie.
- Metody hodnocení
- Kombinovanou - rozbor případu, prezentace případu, práce s odborným textem - seminární práce; zkouška.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu SZZ ze specializace etopedie.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/SP4MK_S4c1