PdF:SP4MK_S4c1 Specializace: Poradenství, dia - Informace o předmětu
SP4MK_S4c1 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování 1
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/0/2.7. 32 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Segeťová (přednášející)
Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 26. 2. 7:30–14:40 učebna 60, Pá 4. 3. 7:30–14:40 učebna 60, Pá 29. 4. 7:30–14:40 učebna 60, Pá 13. 5. 7:30–14:40 učebna 60
- Předpoklady
- Státní zkouška z etopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s pedagogickým poradenstvím ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie; se základními strategiemi speciálněpedagogického poradenství specificky zaměřeným na jedince s poruchami chování (s rizikem poruch chování). Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, aplikovat metody speciálněpedagogické diagnostiky poruch chování, bude znát ucelený poradenský systém, bude umět tvořit diagnostické záznamy. Student se bude orientovat v teoretických konceptech intervnece v etopedii.
- Osnova
- Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení poradenství ve vztahu k sociální práci
- Model informované intervence – podpora, posilování, provázení
- Ucelený poradenský systém ve školství – interní, externí PS
- Komunikace jako specifický nástroj poradenství
- Nástroje pro diagnostiku chování
- Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, Motivační rozhovory
- Poradenská témata
- Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování
- Vedení případu
- Případová konference
- Teoretické rámce intervence v etopedii
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Intervenční dimenze dramatické výchovy. In Vojtová, V.; Pavlovská, M. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013, s. 47 - 56. ISBN 978-80-210-6518-5. info
- JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 141 stran. ISBN 9788073675905. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 154 s. ISBN 8024708183. info
- doporučená literatura
- RIEGER, Zdenek. Návrat k rodině a domů – příprava na odchod z ústavní péče. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-544-8
- ČÍRTKOVÁ, Ludmila. Policejní psychologie. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006, 309 s. ISBN 8086898733. info
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
- Krizová intervence. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 80-7178-696-9. info
- Výukové metody
- Diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace, seminární práce. Bloková výuka expresivních terapií. Případová práce. Samostudium.
- Metody hodnocení
- Případová práce formou intervence - studie. Seminární práce na zadané téma s využitím odborné literatury.Reflexe případové práce. 40:30:30
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu SZZ ze specializace Etopedie.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/SP4MK_S4c1