SP4MK_S4c1 Specializace: Edukace jedinců s poruchami chování 1

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Jarmila Andrysová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Segeťová (přednášející)
Mgr. Kateřina Štrausová, DiS. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 6. 3. 7:30–14:40 učebna 52, Pá 3. 4. 7:30–14:40 učebna 52, Pá 10. 4. 7:30–14:40 učebna 52, Pá 24. 4. 7:30–14:40 učebna 52, Pá 15. 5. 7:30–14:40 učebna 52
Předpoklady
Absolvování státních závěrečných zkoušek z předmětu etopedie, speciální pedagogika s etopedií; v individuálních případech absolvování doplňkového vstupního testu z etopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s pedagogickým poradenstvím ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie; se základními strategiemi speciálněpedagogického poradenství a intervence specificky zaměřeným na jedince s poruchami chování (s rizikem poruch chování). Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, záznamy a aplikovat metody speciálněpedagogického poradenství a intervence se zaměřením na děti s poruchami chování. Předkládané intervenční strategie a techniky budou výchozím rámcem pro blokovou výuku zaměřenou na možnosti využití technik expresivních terapií v edukačním procesu etopedie.(např. arteterapie, muzikoterapie, taneční a pohybová terapie). Studenti se seznámí jak s teoretickými východisky, tak s praktickými ukázkami těchto terapií.
Osnova
  • Osnova: • 8 perspektiv speciálněpedagogické intervence v etopedii • Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení poradenství ve vztahu k sociální práci • Model informované intervence – podpora, posilování, provázení • Ucelený poradenský systém ve školství – interní, externí PS • Nástroje pro diagnostiku chování, záznam • Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, Motivační rozhovory, Poradenská témata, Komunikace jako specifický nástroj poradenství • Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování • Intervenční plán • Případová konference Expresivní terapie v etopedii
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. info
  • ČERVENKA, Karel a Věra VOJTOVÁ. Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 109 s. ISBN 978-80-210-6617-5. info
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. info
  • RECKNAGEL, Marion a Heike ROHMANN- VAN WÜLLEN. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů. Translated by Marie Voslářová. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 157 s. ISBN 9788024740225. URL info
  • VÍTKOVÁ, Marie, Věra VOJTOVÁ, Jiří NĚMEC, David JOHNSTONE, John VISSER, Ladislav NYKL, Victoria SORIANO DE GRACIA, Amanda WATKINS, Jette LENTZ, Kirsten HANSEN a Marie PAVLOVSKÁ. Education of Socially Disadvantaged Pupils Across Europe. 1. vyd. Brno: MUNI Press, 2009, 155 s. Pd. ISBN 978-80-210-5106-5. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Posouzení životní situace: úvod do problematiky. Sociální práce/ Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2007, roč. 2007, č. 1, s. 72-86. ISSN 1213-6204. info
  • Krizová intervence. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 80-7178-696-9. info
Výukové metody
Teoretická příprava, aplikace na případové studie, praktická cvičení.
Metody hodnocení
Kombinovanou - rozbor případu, prezentace případu, práce s odborným textem - seminární práce; zkouška. Hodnocení v poměru 30%:30%:40%.
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu SZZ ze specializace etopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.