ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Imrichovská (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Svetlana Síthová (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_SP1S/01: St 12:05–12:50 centrum, L. Gajzlerová
ZS1BP_SP1S/02: Po 13:00–13:45 centrum, J. Imrichovská
ZS1BP_SP1S/03: St 8:25–9:10 centrum, I. Jůzová
ZS1BP_SP1S/04: Út 8:25–9:10 učebna 55, I. Jůzová
ZS1BP_SP1S/05: Út 9:20–10:05 učebna 55, S. Síthová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit učivo z přednášky z oboru speciální pedagogika.
Požaduje se aktivní účast na seminářích, příprava samostatné práce na vybrané téma (viz níže - informace učitele) a jeho interpretace, skupinová diskuse k presentovanému tématu.
Cílem předmětu je prohloubení znalostí o problematice speciální pedagogiky, o edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Výstupy z učení:
Student by měl být schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V rámci předmětu student propojí získané základními pojmy z přednášek (na teoretické úrovni) s paralalelou praktických výstupů týkající se problematiky probraných oblastí speciální pedagogiky.
Student je po absolvování připraven na integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebai do běžné školy.
Osnova
  • Okruhy:
    Speciální pedagogika
    Integrace, inkluze – formy, možnosti integrace v současnosti, podmínky integrace, případové studie; legislativní opatření
    Rámcové vzdělávací programy, podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, legislativa - prezentace školního vzdělávacího programu
    Pedagogicko-psychologický poradenské služby v České republice - Školská poradenská zařízení (PPP, SPC, SVP); nestátní neziskové organizace, církevní organizace, dobrovolnictví
    Poradenské služby – Poradenské služby poskytované ve škole (výchovný poradce; školní metodik prevence; školní psycholog; školní speciální pedagog
    Narušená komunikační schopnost – reedukace, intervence, podpora, možnosti vzdělávání; Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů, případové studie
    Sluchové postižení - vzdělávání, možnosti komunikace, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky a jejich využití, případové studie
    Mentální postižení - vzdělávání, Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie, zařízení sociálních služeb a jejich fungování, případové studie
    Tělesné postižení – možnosti léčby, možnosti vzdělávání, MO, osobní asistence, architektonické bariéry, případové studie
    Zrakové postižení - vzdělávání, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky a jejich využití, případové studie
    Poruchy chování - intervence, vzdělávání, zařízení, případové studie
    Specifické poruchy učení - reedukace, vzdělávání, didaktické pomůcky, jejich využívání
    Autismus - vzdělávání, filmy, knihy, případové studie
    Terapie ve speciálně pedagogické péči - charakteristika jednotlivých terapií (arteterapie, dramoterapie, ergoterapie, muzikoterapie, aromaterapie, animoterapie, herní terapie aj.
Literatura
    povinná literatura
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
    neurčeno
  • CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha:Portál, 2001.ISBN 80-7178-588-1.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální.
Výukové metody
Seminář, účast nutná, výstupy s diskuzí, samostatné vypracování zadaných úkolů vyučujícím
Metody hodnocení
Rozsah práce studentů:
Požadavky k získání zápočtu: Samostatná vystoupení studentů (vypracované úkoly dle zadání vyučujícího, skupinové diskuse) na vybrané téma.
max. 2 absence
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Základní odborná literatura a elektronické dokumenty:

Informace dostupné na: http://www.ped.muni.cz/wsedu

Doporučená literatura:
BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005b, 420 s. ISBN 80-86633-37-3.
BARTOŇOVÁ, M. BAZALOVÁ, B. PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7.
BARTOŇOVÁ, M. BAZALOVÁ, B. PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. 150 s. 2. vydání. ISBN 978-80-7315-161-4.
GILLBERG, CH.; PEETERS, T. Autismus – zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2.
SCHOPLER, E.; REICHLER, R.; LANSINGOVÁ, M. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1.
ZUCKOFF. M. Naia se smí narodit. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-827-9.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Texty k distančnímu vzdělávání Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-140-9.
PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3.
BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-144-7.
OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9.
HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-145-4.
VÍTEK, J. Medicínská propedeutika pro speciální pedagogy. Úvod do neurologie. Úvod do oftalmologie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 128 s., ISBN 978-80-7315-154-6.

Vyhláška MŠMTČR. č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. (školský zákon).

Studijní opory:
http://www.msmt.cz
http://www.ped.muni.cz/wsedu

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.