PdF:ZS1BP_SP1S Seminář ke spec. pedagogice 1 - Informace o předmětu
ZS1BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Imrichovská (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Svetlana Síthová (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_SP1S/01: St 12:05–12:50 centrum, L. Gajzlerová
ZS1BP_SP1S/02: Po 13:00–13:45 centrum, J. Imrichovská
ZS1BP_SP1S/03: St 8:25–9:10 centrum, I. Jůzová
ZS1BP_SP1S/04: Út 8:25–9:10 učebna 55, I. Jůzová
ZS1BP_SP1S/05: Út 9:20–10:05 učebna 55, S. Síthová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit učivo z přednášky z oboru speciální pedagogika.
Požaduje se aktivní účast na seminářích, příprava samostatné práce na vybrané téma (viz níže - informace učitele) a jeho interpretace, skupinová diskuse k presentovanému tématu.
Cílem předmětu je prohloubení znalostí o problematice speciální pedagogiky, o edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Výstupy z učení:
Student by měl být schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V rámci předmětu student propojí získané základními pojmy z přednášek (na teoretické úrovni) s paralalelou praktických výstupů týkající se problematiky probraných oblastí speciální pedagogiky.
Student je po absolvování připraven na integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebai do běžné školy. - Osnova
- Okruhy:
Speciální pedagogika
Integrace, inkluze – formy, možnosti integrace v současnosti, podmínky integrace, případové studie; legislativní opatření
Rámcové vzdělávací programy, podmínky vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, legislativa - prezentace školního vzdělávacího programu
Pedagogicko-psychologický poradenské služby v České republice - Školská poradenská zařízení (PPP, SPC, SVP); nestátní neziskové organizace, církevní organizace, dobrovolnictví
Poradenské služby – Poradenské služby poskytované ve škole (výchovný poradce; školní metodik prevence; školní psycholog; školní speciální pedagog
Narušená komunikační schopnost – reedukace, intervence, podpora, možnosti vzdělávání; Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů, případové studie
Sluchové postižení - vzdělávání, možnosti komunikace, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky a jejich využití, případové studie
Mentální postižení - vzdělávání, Downův syndrom, demence, pseudooligofrenie, zařízení sociálních služeb a jejich fungování, případové studie
Tělesné postižení – možnosti léčby, možnosti vzdělávání, MO, osobní asistence, architektonické bariéry, případové studie
Zrakové postižení - vzdělávání, praktické rady pro komunikaci a přístup, protetické pomůcky a jejich využití, případové studie
Poruchy chování - intervence, vzdělávání, zařízení, případové studie
Specifické poruchy učení - reedukace, vzdělávání, didaktické pomůcky, jejich využívání
Autismus - vzdělávání, filmy, knihy, případové studie
Terapie ve speciálně pedagogické péči - charakteristika jednotlivých terapií (arteterapie, dramoterapie, ergoterapie, muzikoterapie, aromaterapie, animoterapie, herní terapie aj.
- Okruhy:
- Literatura
- povinná literatura
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- neurčeno
- CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha:Portál, 2001.ISBN 80-7178-588-1.
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální.
- Výukové metody
- Seminář, účast nutná, výstupy s diskuzí, samostatné vypracování zadaných úkolů vyučujícím
- Metody hodnocení
- Rozsah práce studentů:
Požadavky k získání zápočtu: Samostatná vystoupení studentů (vypracované úkoly dle zadání vyučujícího, skupinové diskuse) na vybrané téma.
max. 2 absence - Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Základní odborná literatura a elektronické dokumenty:
Informace dostupné na: http://www.ped.muni.cz/wsedu
Doporučená literatura:
BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005b, 420 s. ISBN 80-86633-37-3.
BARTOŇOVÁ, M. BAZALOVÁ, B. PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7.
BARTOŇOVÁ, M. BAZALOVÁ, B. PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. 150 s. 2. vydání. ISBN 978-80-7315-161-4.
GILLBERG, CH.; PEETERS, T. Autismus – zdravotní a výchovné aspekty. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-856-2.
SCHOPLER, E.; REICHLER, R.; LANSINGOVÁ, M. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1.
ZUCKOFF. M. Naia se smí narodit. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-827-9.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Texty k distančnímu vzdělávání Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-140-9.
PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3.
BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-144-7.
OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9.
HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-145-4.
VÍTEK, J. Medicínská propedeutika pro speciální pedagogy. Úvod do neurologie. Úvod do oftalmologie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 128 s., ISBN 978-80-7315-154-6.
Vyhláška MŠMTČR. č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. (školský zákon).
Studijní opory:
http://www.msmt.cz
http://www.ped.muni.cz/wsedu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/ZS1BP_SP1S