PdF:ZS1BP_PEV Praktikum ekologické výchovy - Informace o předmětu
ZS1BP_PEV Praktikum ekologické výchovy
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (cvičící), Ing. Aleš Máchal (zástupce)
Mgr. Hana Korvasová (cvičící)
RNDr. Jan Trávníček (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_PEV/01: Čt 25. 2. 8:00–15:00 Lipka-Kamenná, Čt 3. 3. 8:00–15:00 Lipka-Kamenná, Čt 10. 3. 8:00–15:00 Lipka-Lipová, H. Horká
ZS1BP_PEV/02: Čt 17. 3. 8:00–15:00 Lipka-Kamenná, Čt 24. 3. 8:00–15:00 Lipka-Kamenná, Čt 31. 3. 8:00–15:00 Lipka-Lipová, H. Horká - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je přispět k osvojení základů environmentálního myšlení studentů, umožnit jim dotváření a rozvíjení jejich vlastních kompetentních postojů k péči o životní prostředí, a prohloubit jejich povědomí o smyslu a možnostech environmentálního vzdělávání s důrazem na jeho axiologické aspekty i podporu osobnostního rozvoje studentů. Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni vysvětlit principy základních ekosystémových služeb i smysl environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty.
- Osnova
- Základní ekologické a environmentální pojmy a souvislosti v didaktickém pojetí pro základní školu, význam ekosystémových služeb a péče o jejich zachování, vybrané regionální a globální problémy životního prostředí, alternativy životního způsobu směřujícího k udržitelnému rozvoji, možnosti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty na základních školách v příkladech a ukázkách z oblasti tzv. domácí ekologie, náměty pro osobnostní rozvoj v oblasti environmentálního vzdělávání, žákovské kompetence osvojitelné prostřednictvím environmentální výchovy.
- Literatura
- MÁCHAL, Aleš, NOVÁČKOVÁ, Helena, SOBOTOVÁ, Lenka. Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. 282 s. ISBN 978-80-87604-01-4.
- NÁTR, Lubomír. Příroda, nebo člověk? : služby ekosystémů. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011, 349 s. ISBN 9788024618883. info
- HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
- MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
- HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
- HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 80-85931-33-8. info
- Výukové metody
- praktická cvičení, diskuse
- Metody hodnocení
- Stoprocentní aktivní účast ve všech třech blocích Příprava a prezentace seminárního výstupu Úspěšné absolvování závěrečného testu (80 %) Zápočet
- Navazující předměty
- Informace učitele
- 1.100% účast a aktivní zapojení v obou blocích na Lipce. Předložení práce (o rozsahu 1-2 stran A4) shrnující vlastní názor na skutečnosti uvedené ve zvolené odborné stati a na možnosti využití zjištěných informací pro osobnostní rozvoj i ve výuce na základní škole; V práci ze Školní pedagogiky 2 (Kurikulární rozpracování tématického celku) uvést možnosti výchovného působení v oblasti EV.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/ZS1BP_PEV