PdF:AJ2RC_FUKS Funk. a komun. syntax - Informace o předmětu
AJ2RC_FUKS Funkční a komunikativní syntax
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/0/12. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 3. 3. 9:20–10:05 učebna 59, Pá 17. 3. 9:20–10:05 učebna 59, Pá 31. 3. 9:20–10:05 učebna 59, Pá 21. 4. 9:20–10:05 učebna 59, Pá 5. 5. 9:20–10:05 učebna 59, Pá 19. 5. 9:20–10:05 učebna 59
- Předpoklady
- Syntax A, Syntax B
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace pro základní školy (program PdF, C-CV, směr Anglický jazyk a literatura pro základní školy)
- Cíle předmětu
- The course presents the English grammar as a tool which enables users of English to achieve their purposes in communication and tries to help language learners to realise that grammar is used in a different way in spoken and written interaction and is further modified by the context of language use. Having completed the course, the students should be able to view language as a tool of communication in the society and to form texts that are functional. Throughout the semester students are encouraged to link theory in the classroom to practice at schools via practical tasks.
- Osnova
- Session 1: Hypothetical Meaning. Fronting without Inversion.
- Session 2: Fronting with subject-verb inversion. Fronting with subject-operator inversion.
- Session 3: Extraposition of Clausal Subject. Passive Voice.
- Session 4: Extraposition of Clausal Object. Postponement of the object.
- Session 5: Other discontinuities. Cleft Sentences Proper.
- Session 6: Pseudo-cleft sentences. Existential sentences.
- Literatura
- povinná literatura
- DONTCHEVA-NAVRATILOVA, Olga. Grammatical Structures in English: Meaning in Context. 2. přepracované vyd. Brno: Nakladatelství Masarykovy univerzity, 2005, 163 s. ISBN 80-210-2477-1. info
- doporučená literatura
- LEECH, Geoffrey N. a Jan SVARTVIK. A communicative grammar of English. 3rd ed. London: Longman, 2002, xiv, 440. ISBN 9780582506336. info
- MCCARTHY, Michael. Discourse analysis for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 1991, x, 213. ISBN 0521367468. info
- COOK, Guy. Discourse. Oxford: Oxford University Press, 1989, xi, 167. ISBN 0194371409. info
- Výukové metody
- Teaching methods: classroom discussions, students' presentations, home assignments, observations.
- Metody hodnocení
- 2-period seminar.
Home assignment and PPT presentations.
Final written credit test. - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=143
Credit requirements:
- active participation at seminars
- fulfilling all written tasks
- passing the credit test in the exam period - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/AJ2RC_FUKS