PDR_PDT Pedeutologie

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/10. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
pochopit širší pedeutologický kontext tématu své disertační práce;
rozšířit si znalosti z této rozvíjející se vědní oblasti
Osnova
  • Pedeutologie jako teorie. Učitelská profese v českém vzdělávacím kontextu. Učitelské vzdělávání: hlavní koncepce v zahraničí, situace v ČR. Boloňský proces a koncepce přípravy budoucích učitelů. Učitel a jeho vzdělávání jako předmět pedagogického výzkumu. Trendy výzkumu učitelského vzdělávání. Profesní kompetence a znalosti učitele. Pedagogické znalosti. Učitelovo pojetí výuky, pedagogické myšlení učitele.
Literatura
    doporučená literatura
  • JANÍK, Tomáš. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005, 171 stran. ISBN 8073150808. info
  • PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní Předložit minimálně čtyři konspekty z prostudované zahraniční literatury (zaměřené k učitelské profesi a vzdělávání učitelů). Obhájit alespoň částečně realizovaný projekt pedeutologického výzkumu (jako základ disertační práce).
Informace učitele
JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005. LUKÁŠOVÁ-KANTORKOVÁ, H. Příprava učitelů pro primární vzdělávání v ČR a budoucí plánování scénářů v Evropě. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2004. MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1996. PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno : Masarykova univerzita, 1994. ŠVEC, V. (ed.) Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem. Brno: Paido, 2005. ŠVEC, V. (ed.) Profesní růst učitele. Sborník příspěvků z 10. konference ČPdS. Brno: Konvoj, 2002. ŠVEC, V. a kol. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2002. ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele: Teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. WALTEROVÁ, E. (ed.) Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 1. a 2. díl. Sborník z konference. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.