PdF:PDR_PDT Pedeutologie - Informace o předmětu
PDR_PDT Pedeutologie
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/0/10. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogika (program PdF, D-PD4) (2)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu prohloubit a systematizovat vhled studentů do teorie i výzkumu učitelské profese, a to s akcentem na specifika učitelství cizího jazyka
- Osnova
- Pedeutologie jako teorie učitelské profese; pojetí učitelské profese v diachronní perspektivě; profesionalizace učitele. Profesní kompetence učitele; poznatková báze učitelství; didaktická znalost obsahu; profesní dovednosti učitele; profesní myšlení učitele; učitelovo pojetí výuky; koncept kvality v profesi učitele. Profesní rozvoj učitele a jeho podpora; přípravné vzdělávání učitelů: hlavní koncepce v zahraničí, situace v ČR; osobnostní dimenze v učitelském vzdělávání; další vzdělávání učitelů. Učitel a jeho vzdělávání jako předmět pedagogického výzkumu; trendy výzkumu v zahraničí a u nás. Učitelství cizího jazyka a jeho specifické aspekty.
- Literatura
- povinná literatura
- Anderson, L. W. (ed.) International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education. Oxford : Elsevier Science Ltd, 2nd edition, 1995.
- Blömeke, S., Reinhold, P., Tulodziecki, G., Wildt, J. (Hg.) Handbuch Lehrerbildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2005.
- Caspari, D. Fremdsprachenlehrerinnen und Fremdsprachenlehrer. Tübingen: Narr Verlag, 2003.
- Janík, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005.
- Píšová, M. Klinický rok. Podpora procesů profesního rozvoje studentů učitelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005.
- Švec, V. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005.
- Urbánek, P. Vybrané problémy učitelské profese. Liberec: TU v Liberci, Fakulta pedagogická, 2005.
- Vašutová, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004.
- doporučená literatura
- Freeman, D., Richards, J. C. (Eds.) Teacher Learning in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
- Spilková, V., Vašutová, J. a kol. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělání. Výzkumný záměr: úvodní teoreticko-metodologická studie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009.
- Výukové metody
- přednáška, diskuse
- Metody hodnocení
- Kriticky zhodnotit minimálně dvě zahraniční studie tematicky spadající do oblasti teorie či výzkumu učitelské profese (např. z časopisu Teaching and Teacher Education, Beiträge zur Lehrerbildung apod.).
Obhájit alespoň částečně realizovaný projekt pedeutologického výzkumu (jako základ disertační práce). - Informace učitele
- Studie z časopisů: Teaching and Teacher Education, European Journal of Teacher Education, Journal of Teacher Education, Journal für Lehrerinnen- und Lehrerbildung Beiträge zur Lehrerbildung
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/PDR_PDT