PDR_PDT Pedeutologie

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0/10. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu prohloubit a systematizovat vhled studentů do teorie i výzkumu učitelské profese, a to s akcentem na specifika učitelství cizího jazyka
Osnova
  • Pedeutologie jako teorie učitelské profese; pojetí učitelské profese v diachronní perspektivě; profesionalizace učitele. Profesní kompetence učitele; poznatková báze učitelství; didaktická znalost obsahu; profesní dovednosti učitele; profesní myšlení učitele; učitelovo pojetí výuky; koncept kvality v profesi učitele. Profesní rozvoj učitele a jeho podpora; přípravné vzdělávání učitelů: hlavní koncepce v zahraničí, situace v ČR; osobnostní dimenze v učitelském vzdělávání; další vzdělávání učitelů. Učitel a jeho vzdělávání jako předmět pedagogického výzkumu; trendy výzkumu v zahraničí a u nás. Učitelství cizího jazyka a jeho specifické aspekty.
Literatura
    povinná literatura
  • Anderson, L. W. (ed.) International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education. Oxford : Elsevier Science Ltd, 2nd edition, 1995.
  • Blömeke, S., Reinhold, P., Tulodziecki, G., Wildt, J. (Hg.) Handbuch Lehrerbildung. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2005.
  • Caspari, D. Fremdsprachenlehrerinnen und Fremdsprachenlehrer. Tübingen: Narr Verlag, 2003.
  • Janík, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005.
  • Píšová, M. Klinický rok. Podpora procesů profesního rozvoje studentů učitelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005.
  • Švec, V. Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005.
  • Urbánek, P. Vybrané problémy učitelské profese. Liberec: TU v Liberci, Fakulta pedagogická, 2005.
  • Vašutová, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004.
    doporučená literatura
  • Freeman, D., Richards, J. C. (Eds.) Teacher Learning in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
  • Spilková, V., Vašutová, J. a kol. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělání. Výzkumný záměr: úvodní teoreticko-metodologická studie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2009.
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Kriticky zhodnotit minimálně dvě zahraniční studie tematicky spadající do oblasti teorie či výzkumu učitelské profese (např. z časopisu Teaching and Teacher Education, Beiträge zur Lehrerbildung apod.).
Obhájit alespoň částečně realizovaný projekt pedeutologického výzkumu (jako základ disertační práce).
Informace učitele
Studie z časopisů: Teaching and Teacher Education, European Journal of Teacher Education, Journal of Teacher Education, Journal für Lehrerinnen- und Lehrerbildung Beiträge zur Lehrerbildung
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.