PdF:IMAk09 Didaktika matematiky 2 - Informace o předmětu
IMAk09 Didaktika matematiky 2
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/0/1. 12 konzultací. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Po absolvování disciplíny je student schopen ovládat aplikaci teoretických matematických poznatků z aritmetiky a geometrie do systému učiva matematiky jednotlivých ročníků ZŠ.
- Výstupy z učení
- Po absolvování disciplíny je student schopen ovládat aplikaci teoretických matematických poznatků z aritmetiky a geometrie do systému učiva matematiky jednotlivých ročníků ZŠ.
- Osnova
- Numerace v oboru přirozených čísel. Operace s přirozenými čísly a jejich vlastnosti. Racionální čísla. Numerace v oboru desetinných čísel. Operace s desetinnými čísly. Funkce a rozvoj funkčního myšlení. Rozvoj kombinačního myšlení. Elementy teorie grafů, prvky matematické statistiky a jejich vhodné využití v učivu matematiky na 1. stupni ZŠ. Aplikace učiva matematiky, řešení slovních úloh a vytváření projektů. Zavádění základních geometrických pojmů, různé možnosti přístupů. Rozvíjení geometrické a prostorové představivosti u žáků 1. stupně. Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. . Řešení aplikačních úloh se zřetelem k učivu ve 3., 4. a 5. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Metodika řešení slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh. Tvorba úloh přispívajících k rozvoji geometrické představivosti. Projektová výuka, sestavování projektů vzhledem k interdisciplinárním vztahům.
- Literatura
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3022-4. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy. [1. část] a. Vyd. 1. Brno: UJEP Brno, 1987, 97 s. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Písemná a ústní zkouška (70%)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/IMAk09