PdF:IMAk09 Didaktika matematiky 2 - Informace o předmětu
IMAk09 Didaktika matematiky 2
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/1. 12 konzultací. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Panáčová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IMAk09/OS01: Pá 23. 2. 10:00–12:50 učebna 32, Pá 1. 3. 16:00–18:50 učebna 32, Pá 8. 3. 17:00–19:50 učebna 32, Pá 19. 4. 15:00–17:50 učebna 32, E. Nováková
- Předpoklady
- IMAk01 Základy matemat. disciplín && IMAk02 Základy algebry a aritmetiky && IMAk03 Aritmetika I && IMAk04 Aritmetika 2 && IMAk05 Geometrie 1 && IMAk06 Geometrie 2 && IMAk07 Didaktika matematiky I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Po absolvování kurzu je student schopen transformace teoretického matematického základu do učiva matematiky základní školy a volby vhodných metod a forem práce ve výuce matematiky. Poznávací a pojmotvorné procesy v matematice. Po absolvování disciplíny je student schopen provádět metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ, řešit aplikační úlohy, uplatňovat aktivizující metody a formy práce.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu je student schopen: analyzovat současné trendy ve výuce matematiky na 1. stupni základní školy, provádět výběr vhodných metod a forem práce z hlediska používání metod aktivizujících a konstruktivistických přístupů, účelně využívat prostředků ICT, realizovat diferencovanou a individualizovanou výuku vzhledem k žákům se specifickými vzdělávacími potřebami.
- Osnova
- 1. Poznávací a pojmotvorné procesy v matematice. 2. Zavádění přirozených čísel a racionálních čísel a operací s nimi. Zavedení přirozených čísel na 1. stupni ZŠ a postupné budování polokruhu všech přirozených čísel od 1. do 5. ročníku ZŠ. Další číselné obory na 1. stupni ZŠ (zlomek, desetinné číslo). 3. Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. 4. Slovní a aplikační úlohy. 5. Rozvoj funkčního myšlení, základní pojmy kombinatoriky v úlohách na 1. stupni ZŠ. Elementy popisné statistiky. 6.Základní pojmy geometrie v rovině a v prostoru. Shodná zobrazení v rovině a v prostoru a jejich užití na 1. stupni ZŠ. Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Úkoly numerace v oboru přirozených čísel a desetinných čísel. Vyvození početních operací s přirozenými čísly a s desetinnými čísly a jejich vlastností. Řešení aplikačních úloh se zřetelem k učivu ve 3., 4. a 5. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Řešení aplikačních úloh, metodika slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh. Tvorba úloh přispívajících k rozvoji geometrické představivosti. Projektová výuka, sestavování projektů vzhledem k interdisciplinárním vztahům.
- Literatura
- VAŇUROVÁ, Milena a Růžena BLAŽKOVÁ. Didaktika matematiky 1 [online e-learningový kurz]. 2005. URL info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3022-4. info
- HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
- Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ, Milena VAŇUROVÁ a Miloslav BLAŽEK. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. 2000, 93 s. ISBN 80-85931-89-3. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Slovní úlohy na 1. stupni ZŠ. první. Brno: PdF MU, 1998, 43 s. info
- BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 78 s. ISBN 8021004681. info
- KUŘINA, František. Umění vidět v matematice. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 247 s. ISBN 8004237533. info
- Výukové metody
- Přednáška, cvičení, seminář, praktické cvičení, účast 70%.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška (60%)a ústní zkouška. Podmínkou pro přihlášení ke zkoušce je splnění podmínek průběžné kontroly.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/IMAk09