IMAk09 Didaktika matematiky 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/1. 12 konzultací. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (přednášející)
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Pavlíčková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IMAk09/OS01: Pá 5. 3. 8:00–10:50 učebna 32, Pá 19. 3. 15:00–17:50 učebna 32, Pá 9. 4. 15:00–17:50 učebna 32, Pá 14. 5. 8:00–10:50 učebna 32, R. Blažková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování kurzu je student schopen transformace teoretického matematického základu do učiva matematiky základní školy a volby vhodných metod a forem práce ve výuce matematiky. Poznávací a pojmotvorné procesy v matematice. Po absolvování disciplíny je student schopen provádět metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ, řešit aplikační úlohy, uplatňovat aktivizující metody a formy práce.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu je student schopen: analyzovat současné trendy ve výuce matematiky na 1. stupni základní školy, provádět výběr vhodných metod a forem práce z hlediska používání metod aktivizujících a konstruktivistických přístupů, účelně využívat prostředků ICT, realizovat diferencovanou a individualizovanou výuku vzhledem k žákům se specifickými vzdělávacími potřebami.
Osnova
  • 1. Poznávací a pojmotvorné procesy v matematice. 2. Zavádění přirozených čísel a racionálních čísel a operací s nimi. Zavedení přirozených čísel na 1. stupni ZŠ a postupné budování polokruhu všech přirozených čísel od 1. do 5. ročníku ZŠ. Další číselné obory na 1. stupni ZŠ (zlomek, desetinné číslo). 3. Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. 4. Slovní a aplikační úlohy. 5. Rozvoj funkčního myšlení, základní pojmy kombinatoriky v úlohách na 1. stupni ZŠ. Elementy popisné statistiky. 6.Základní pojmy geometrie v rovině a v prostoru. Shodná zobrazení v rovině a v prostoru a jejich užití na 1. stupni ZŠ. Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Úkoly numerace v oboru přirozených čísel a desetinných čísel. Vyvození početních operací s přirozenými čísly a s desetinnými čísly a jejich vlastností. Řešení aplikačních úloh se zřetelem k učivu ve 3., 4. a 5. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Řešení aplikačních úloh, metodika slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh. Tvorba úloh přispívajících k rozvoji geometrické představivosti. Projektová výuka, sestavování projektů vzhledem k interdisciplinárním vztahům.
Literatura
  • VAŇUROVÁ, Milena a Růžena BLAŽKOVÁ. Didaktika matematiky 1 [online e-learningový kurz]. 2005. URL info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3022-4. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ, Milena VAŇUROVÁ a Miloslav BLAŽEK. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. 2000, 93 s. ISBN 80-85931-89-3. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Slovní úlohy na 1. stupni ZŠ. první. Brno: PdF MU, 1998, 43 s. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 78 s. ISBN 8021004681. info
  • KUŘINA, František. Umění vidět v matematice. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 247 s. ISBN 8004237533. info
Výukové metody
Přednáška, cvičení, seminář, praktické cvičení, účast 70%.
Metody hodnocení
Písemná zkouška (60%)a ústní zkouška. Podmínkou pro přihlášení ke zkoušce je splnění podmínek průběžné kontroly.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.