SOk220 Filozofické aspekty sociálních věd

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 23. 2. 16:40–20:10 učebna 30, Pá 20. 4. 16:40–20:10 učebna 30, Pá 11. 5. 12:05–16:30 učebna 30
Předpoklady
Znalosti základů filozofie a sociologie na úrovni bakalářského studia nefilozofického a nesociologického zaměření.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti po jeho absolvování: • pochopili logiku vzniku a vývoje vědeckých disciplín • dokázali charakterizovat tradiční znaky přírodních a sociálních věd • byli schopni sledovat trajektorii vývoje vědy • vysvětlili příčiny částečného sbližování východisek obou větví vědy
Osnova
  • 1. Přírodní versus sociální vědy, pozitivismus a fenomenologie. 2. 19. století a vznik moderního systému vědeckých disciplín. 3. Sociologie a psychologie jako přísné vědy přírodovědného charakteru. 4. Osamostatnění sociálních věd. 5. Weber a ideálně typický výzkum, fenomenologický obrat, chicagská škola, konstruktivismus. 6. Sblížení sociálních a přírodních věd ve 21. století. 7. Věda a společnost.
Literatura
    povinná literatura
  • Berger, P. L. & Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: CDK.
  • Lakoff, G. (2006). Oheň, ženy a nebezpečné věci. Praha: Triáda.
  • Šíp, R. (2015). Pedagogika a paradigmatický obrat v metodologii a teorii. Pedagogická orientace, 25(5), s. 671–699.
  • Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia.
    doporučená literatura
  • Dewey, J. (2012). Unmodern philosophy and modern philosohy. Carbondale: Souther Illinois University Press.
  • Cohen, R. S. & Wartovsky, M. W. (1983). Epistemology, Methodology, and Social Sciences. Dordrecht: Springer.
  • Damasio, A. (2000). Descartesův omyl. Emoce, rozum a lidský mozek. Praha: Mladá fronta.
Výukové metody
přednáška, analýza textů, skupinová diskuse
Metody hodnocení
analýza předloženého textu, test / ústní zkoušení
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.