PdF:SOk220 Filozofie sociálních věd - Informace o předmětu
SOk220 Filozofické aspekty sociálních věd
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 23. 2. 16:40–20:10 učebna 30, Pá 20. 4. 16:40–20:10 učebna 30, Pá 11. 5. 12:05–16:30 učebna 30
- Předpoklady
- Znalosti základů filozofie a sociologie na úrovni bakalářského studia nefilozofického a nesociologického zaměření.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby studenti po jeho absolvování: • pochopili logiku vzniku a vývoje vědeckých disciplín • dokázali charakterizovat tradiční znaky přírodních a sociálních věd • byli schopni sledovat trajektorii vývoje vědy • vysvětlili příčiny částečného sbližování východisek obou větví vědy
- Osnova
- 1. Přírodní versus sociální vědy, pozitivismus a fenomenologie. 2. 19. století a vznik moderního systému vědeckých disciplín. 3. Sociologie a psychologie jako přísné vědy přírodovědného charakteru. 4. Osamostatnění sociálních věd. 5. Weber a ideálně typický výzkum, fenomenologický obrat, chicagská škola, konstruktivismus. 6. Sblížení sociálních a přírodních věd ve 21. století. 7. Věda a společnost.
- Literatura
- povinná literatura
- Berger, P. L. & Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: CDK.
- Lakoff, G. (2006). Oheň, ženy a nebezpečné věci. Praha: Triáda.
- Šíp, R. (2015). Pedagogika a paradigmatický obrat v metodologii a teorii. Pedagogická orientace, 25(5), s. 671–699.
- Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia.
- doporučená literatura
- Dewey, J. (2012). Unmodern philosophy and modern philosohy. Carbondale: Souther Illinois University Press.
- Cohen, R. S. & Wartovsky, M. W. (1983). Epistemology, Methodology, and Social Sciences. Dordrecht: Springer.
- Damasio, A. (2000). Descartesův omyl. Emoce, rozum a lidský mozek. Praha: Mladá fronta.
- Výukové metody
- přednáška, analýza textů, skupinová diskuse
- Metody hodnocení
- analýza předloženého textu, test / ústní zkoušení
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SOk220