PdF:SOk220 Filozofie sociálních věd - Informace o předmětu
SOk220 Filozofické aspekty sociálních věd
Pedagogická fakultapodzim 2022
- Rozsah
- 0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Petra Ludvová Hašková, DiS. (pomocník)
Ing. Mgr. Marek Mrázek (pomocník)
Mgr. Andrea Musilová (pomocník)
Mgr. et Mgr. Bc. Pavla Wernerová (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 17. 9. 9:00–12:50 učebna 36, 14:00–16:50 učebna 36, So 22. 10. 9:00–11:50 učebna 20, So 10. 12. 9:00–12:50 učebna 20
- Předpoklady
- NOW( SOk231 Psychologické aspekty socio-kulturně odlišných prostředí )
PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU. Znalosti základů filozofie na úrovni bakalářského studia nefilozofického zaměření. Předpokladem je orientace v základních disciplínách (obecná pedagogika, sociální pedagogika, psychologie). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/100, pouze zareg.: 0/100 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Cíle předmětu je naučit studenty identifikovat a kriticky srovnávat myšlenkové koncepty, z kterých vycházejí významní autoři vybraných sociálních věd. Ve středu pozornosti budou především dvě vědecké disciplíny, které jsou významné pro studovaný obor: sociální pedagogika a sociální práce.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
• rozlišit humanitní vědy od věd sociálních a přírodních
• charakterizovat tradiční znaky přírodních, sociálních a humanitních věd
• identifikovat filosofická východiska v dílech významných pedagogů
• identifikovat dopady různých filosofických koncepcí a ideologií na pedagogiku
• kriticky číst a interpretovat texty
• identifikovat rozdíly v přístupu sociální pedagogiky a sociální práce na národní i evropské úrovni
• rozlišit klady a zápory jednotlivých koncepcí sociální pedagogiky - Osnova
- 1. Potřeba kritiky "vědeckých" východisek
- 2. Proměna vědy v 18. a 19. století: od spekulativního hledání pravdy k pozitivistické vědě
- 3. Filosofická východiska psychologie a sociologie - různé směry a jejich vývoje
- 4. Pedagogika: humanitní anebo sociální věda?
- 5. Filosofická východiska sociální pedagogiky jako nauky o vztazích prostředí a výchovy
- 6. Filosofická východiska sociální pedagogiky jako normativní vědy o výchově
- 7. Filosofická východiska sociální pedagogiky jako vědy o deviacích sociálního chování
- 8. Společná filosofická východiska sociální práce a sociální pedagogiky
- 9. Rozdílná filosofická východiska sociální práce a sociální pedagogiky
- 10. Kultura a kulturní odlišnosti; jejich dopad v pedagogických vědách
- 11. Proměna pedagogiky v digitální éře
- Literatura
- povinná literatura
- STROUHAL, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. Praha: Grada, 2013, 192 stran. ISBN 9788024742120. URL info
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
- BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996, 213 s. ISBN 8071131695. info
- PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 237 s. ISBN 8004254152. info
- FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce : jak infosféra mění tvář lidské reality. Translated by Čestmír Pelikán. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019, 273 stran. ISBN 9788024638034. info
- KAPLÁNEK, Michal. Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha: Portál, 2013. info
- doporučená literatura
- PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012.
- BAUMAN, Petr, Tomáš ČECH, Michal KAPLÁNEK a Zuzana SVOBODOVÁ. Volný čas a jeho různá pojetí v minulosti a v současnosti. In Kaplánek, M. (ed.). Čas volnosti - čas výchovy. Pedagogické úvahy o volném čase. 1. vyd. Praha: Portál, 2012, s. 15-56. ISBN 978-80-262-0450-3. info
- GADAMER, Hans-Georg. Pravda a metoda. Translated by David Mik. Vyd. 1. Praha: Triáda, 2010, 415 s. ISBN 9788087256046. info
- PALOUŠ, Radim. Heretická škola : o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. 1. vyd. Praha: Oikoymenh, 2008, 95 s. ISBN 9788072983025. info
- PELCOVÁ, Naděžda. Základy společenských věd : pro učitele učitelů - studenty pedagogických fakult, pro učitele středních škol a jejich žáky. 2. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2005, 289 s. ISBN 8086861287. info
- PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství : filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha: ISV, 2001, 163 s. ISBN 8085866641. info
- DAMASIO, Antonio R. Descartesův omyl : emoce, rozum a lidský mozek. Translated by Lucie Bankovská Motlová - Alžběta Hesová. Vydání první. Praha: Mladá fronta, 2000, 259 stran. ISBN 8020408444. info
- BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Edited by Radim Marada, Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 8085959461. info
- Výukové metody
- přednáška, analýza textů, skupinová diskuse
- Metody hodnocení
- Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři. Aktivní účast na výuce a diskusích. Závěrečná zkouška s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou.
Podoba zkoušky:
Zkouška má dvě části: písemnou a ústní. V písemná část zkoušky spočívá ve vypracování a odevzdání seminární práce. Seminární práce obsahuje analýzu základních myšlenkových východisek vybraného autora. Výběr autora proběhne na základě dohody studenta s vyučujícím. Při ústní zkoušce student odůvodní svoji analýzu.
Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2022/SOk220