PdF:SOk220 Filozofie sociálních věd - Informace o předmětu
SOk220 Filozofické aspekty sociálních věd
Pedagogická fakultapodzim 2019
- Rozsah
- 0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Znalosti základů filozofie a sociologie na úrovni bakalářského studia nefilozofického a nesociologického zaměření.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby studenti po jeho absolvování: • pochopili logiku vzniku a vývoje vědeckých disciplín • dokázali charakterizovat tradiční znaky přírodních a sociálních věd • byli schopni sledovat trajektorii vývoje vědy • vysvětlili příčiny částečného sbližování východisek obou větví vědy
- Výstupy z učení
- • pochopit roli vědy v životě člověk • charakterizovat tradiční znaky přírodních a sociálních věd • porozumět odlišnostem v metodologii přírodních a sociálních věd • vysvětlit příčiny částečného sbližování východisek obou větví věd
- Osnova
- 1. Přírodní versus sociální vědy, pozitivismus a fenomenologie. 2. 19. století a vznik moderního systému vědeckých disciplín. 3. Sociologie a psychologie jako přísné vědy přírodovědného charakteru. 4. Osamostatnění sociálních věd. 5. Weber a ideálně typický výzkum, fenomenologický obrat, chicagská škola, konstruktivismus. 6. Sblížení sociálních a přírodních věd ve 21. století. 7. Věda a společnost.
- Literatura
- povinná literatura
- Berger, P. L. & Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: CDK.
- Lakoff, G. (2006). Oheň, ženy a nebezpečné věci. Praha: Triáda.
- Šíp, R. (2015). Pedagogika a paradigmatický obrat v metodologii a teorii. Pedagogická orientace, 25(5), s. 671–699.
- Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia.
- doporučená literatura
- Dewey, J. (2012). Unmodern philosophy and modern philosohy. Carbondale: Souther Illinois University Press.
- Cohen, R. S. & Wartovsky, M. W. (1983). Epistemology, Methodology, and Social Sciences. Dordrecht: Springer.
- Damasio, A. (2000). Descartesův omyl. Emoce, rozum a lidský mozek. Praha: Mladá fronta.
- Výukové metody
- přednáška, analýza textů, skupinová diskuse
- Metody hodnocení
- Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři Aktivní účast na výuce a diskusích Závěrečná zkouška s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou: Podoba zkoušky: Zkouška je ústní a probíhá před komisí nejméně dvou osob. Student zná měsíc před zahájením zkouškového období zkušební okruhu. Zkušební okruhy jsou artikulovány tak, že vyžadují aktivní práci při vypracování otázek, očekává se, že student doplní vyučovaná témata o další kriticky zvládnuté zdroje. Podporuje se kolektivní příprava na zkoušku – sdílené materiály, rozdělení úkolů, společné studium, ale student je během finální přípravy (viz níže) a samotné zkoušky zodpovědný za předkládaný obsah a výkon během zkoušky. Student si před zkouškou vybírá jeden okruh a má 45 minut na finální přípravu svého vystoupení, jehož součástí je písemná bodová struktura finální přípravy i s odkazy na použité zdroje a seznamem použitých zdrojů. Zkouška trvá 20 minut. Student má 12 minut na samostatné představení vypracovaného tématu. Poté je 6 minut prostor otázky kladené členy komise. A posledních 2 minutách poskytují členové komise zpětnou vazbu k výkonu studenta. Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2019/SOk220