SOk140 Filozofie vzdělávání a výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 23. 2. 17:00–19:50 učebna 32, Pá 12. 4. 9:00–12:50 učebna 32, Pá 10. 5. 13:00–16:50 učebna 32
Předpoklady
Středoškolské znalosti o filozofii a pedagogice.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíli předmětu je, aby student po absolvování předmětu: • uměl chápat etiku jako hledání „věčných“ principů v proměnlivých kontextech • pochopil vývoj pedagogiky od jeho počátků v moderních filozofických konceptech až po současné trendy v pedagogice • rozlišil podmínky moderní edukace od edukace v době globální • porozuměl proměnám pedagogik jako vědy od 19. století do současnosti • použil předešlé poznatky k analýze současného stavu pedagogiky
Výstupy z učení
- seznámit se základní terminologií - pochopit základními přítupy - aplikovat znalosti na děje v reálném životě a analzovat je
Osnova
  • 1) Vztah vzdělávání a výchovy 2) Etika a etické aspekty edukace 3) Pedagogické aspekty filozofických systémů 4) Tradiční pojetí výchovy - Platón, středověk 5) Moderní pojetí vzdělávání - Komenský 6) Vznik instituce: Herbartismus vs. alternativní přístup ke vzdělávání 7) Pozdně moderní společnost a výzvy vzdělávání
Literatura
    povinná literatura
  • Dewey, J. (1932). Demokracie a výchova. Praha: Jan Laichter.
  • Kasper, T., & Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.
    doporučená literatura
  • Ainsworth, J. (2013). Sociology of Education: An A-to-Z Guide. London, New York: Sage.
  • Eastman, G. (1967). The Ideologiying of Theories: John Dewey's Educational Theory, A Case in Point. Educational Theory, 17 (2), 103–119.
  • Liessmann, K. P. (2015). Hodina duchů: O praxi nevzdělanosti. Praha: Academia.
Výukové metody
přednášky, analýza textu, diskuse
Metody hodnocení
skupinová práce, test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.