SPkK00 Alternativní a augmentativní komunikace
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/3.3. 40 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPkK00/Kombi01: So 9. 3. 8:00–15:50 učebna 54, So 16. 3. 8:00–15:50 učebna 54, So 13. 4. 8:00–15:50 učebna 52, Pá 10. 5. 8:00–15:50 učebna 60, B. Chleboradová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je studenta seznámit s problematikou alternativní a augmentativní komunikace, cílovou skupinou uživatelů a charakteristikou komunikační systémů užívaných v naší i zahraniční praxi, včetně problematiky výběru vhodného komunikačního systému.
- Výstupy z učení
- Očekávané výstupy: student má přehled o možnostech využití systémů AAK a jejich klasifikaci, systémech užívaných v naší praxi; zná principy komunikace prostřednictvím systémů AAK, facilitačních technikách; orientuje se v oblastech, které je třeba zhodnotit při výběru vhodného komunikačního systému.
- Osnova
- Vymezení problematiky AAK, dělení a klasifikace systémů. Charakteristika a cílová skupina uživatelů. Komunikační pas a jeho skladba. Charakteristika a využití systémů – piktogramy, komunikační deník a tabulka. Charakteristika a využití systému – Znak do řeči. Charakteristika a využití systémů VOKS. Charakteristika a využití systémů – sociální a globální čtení. Technické pomůcky a software užívaný v oblasti alternativní a augmentativní komunikace. Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dětí a žáků. Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dospělých. Problematika výběru vhodného komunikačního systému. Techniky facilitace – komunikace s uživatelem AAK. Využití simulačních pomůcek k rozvoji kompetencí studentů v oblasti logopedické intervence u dětí, žáků s narušenou komunikační schopností. Koncepce pomůcek AAK – komunikační deníky a tabulky. Prezentace pomůcek, diskuse.
- Literatura
- LITERATURA JE UVEDENA NÍŽE
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, praktická cvičení
- Metody hodnocení
- 1. Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí testu je 75% správných odpovědí) 2. Ústní zkouška spojená s prezentací AAK pomůcky. Požadována je 70% účast ve výuce.
- Informace učitele
- Povinná literatura Bočková, B. (2015) Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace: učební text. Brno: Masarykova univerzita (online: pdf). Doporučená literatura Janovcová, Z. (2003) Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. Šarounová, J. (2014) Metody alternativní a augmentativní komunikace. 1. vyd. Praha: Portál. Kubová, L (1996) Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPkK00