SPkK00 Alternativní a augmentativní komunikace

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPkK00/Kombi01: So 22. 2. 8:00–13:50 učebna 52, So 28. 3. 8:00–13:50 učebna 52, So 4. 4. 8:00–13:50 učebna 52, So 25. 4. 8:00–13:50 učebna 52, B. Chleboradová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenta seznámit s problematikou alternativní a augmentativní komunikace, cílovou skupinou uživatelů a charakteristikou komunikační systémů užívaných v naší i zahraniční praxi, včetně problematiky výběru vhodného komunikačního systému.
Výstupy z učení
Očekávané výstupy:  student má přehled o možnostech využití systémů AAK a jejich klasifikaci, systémech užívaných v naší praxi;  zná principy komunikace prostřednictvím systémů AAK, facilitačních technikách;  orientuje se v oblastech, které je třeba zhodnotit při výběru vhodného komunikačního systému.
Osnova
  • Vymezení problematiky AAK, dělení a klasifikace systémů. Charakteristika a cílová skupina uživatelů.  Komunikační pas a jeho skladba.  Charakteristika a využití systémů – piktogramy, komunikační deník a tabulka.  Charakteristika a využití systému – Znak do řeči.  Charakteristika a využití systémů VOKS.  Charakteristika a využití systémů – sociální a globální čtení.  Technické pomůcky a software užívaný v oblasti alternativní a augmentativní komunikace.  Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dětí a žáků.  Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dospělých.  Problematika výběru vhodného komunikačního systému. Techniky facilitace – komunikace s uživatelem AAK.  Využití simulačních pomůcek k rozvoji kompetencí studentů v oblasti logopedické intervence u dětí, žáků s narušenou komunikační schopností.  Koncepce pomůcek AAK – komunikační deníky a tabulky.  Prezentace pomůcek, diskuse.
Literatura
    povinná literatura
  • BOČKOVÁ, Barbora. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace : Učební text. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7896-3. URL info
    doporučená literatura
  • ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
  • ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 9788024738529. URL info
  • Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
    neurčeno
  • KUBOVÁ, Libuše, Zuzana PAVELOVÁ a Ivana RÁDKOVÁ. Znak do řeči. Praha: Tech-Market, 1999, 87 s. ISBN 8086114236. info
  • KUBOVÁ, Libuše. Piktogramy : učebnice. Praha: Tech-Market, 1997, 49 l. ISBN 8086114007. info
  • KUBOVÁ, Libuše. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996, 45 s., [17. ISBN 80-902134-1-3. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, praktická cvičení, domácí příprava
Metody hodnocení
1. Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí testu je 75 % správných odpovědí) 2. Ústní zkouška spojená s prezentací AAK pomůcky. Požadována je 70% účast ve výuce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.