SPkK00 Alternativní a augmentativní komunikace
Pedagogická fakultajaro 2023
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Logopedie (program PdF, B-LOG)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je studenta seznámit s problematikou alternativní a augmentativní komunikace, cílovou skupinou uživatelů a charakteristikou komunikační systémů užívaných v naší i zahraniční praxi, včetně problematiky výběru vhodného komunikačního systému.
- Výstupy z učení
- Očekávané výstupy: student má přehled o možnostech využití systémů AAK a jejich klasifikaci, systémech užívaných v naší praxi; zná principy komunikace prostřednictvím systémů AAK, facilitačních technikách; orientuje se v oblastech, které je třeba zhodnotit při výběru vhodného komunikačního systému.
- Osnova
- Vymezení problematiky AAK, dělení a klasifikace systémů. Charakteristika a cílová skupina uživatelů. Komunikační pas a jeho skladba. Charakteristika a využití systémů – piktogramy, komunikační deník a tabulka. Charakteristika a využití systému – Znak do řeči. Charakteristika a využití systémů VOKS. Charakteristika a využití systémů – sociální a globální čtení. Technické pomůcky a software užívaný v oblasti alternativní a augmentativní komunikace. Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dětí a žáků. Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dospělých. Problematika výběru vhodného komunikačního systému. Techniky facilitace – komunikace s uživatelem AAK. Využití simulačních pomůcek k rozvoji kompetencí studentů v oblasti logopedické intervence u dětí, žáků s narušenou komunikační schopností. Koncepce pomůcek AAK – komunikační deníky a tabulky. Prezentace pomůcek, diskuse.
- Literatura
- povinná literatura
- BOČKOVÁ, Barbora. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace : Učební text. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7896-3. URL info
- doporučená literatura
- ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
- Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
- neurčeno
- ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 9788024738529. URL info
- KUBOVÁ, Libuše, Zuzana PAVELOVÁ a Ivana RÁDKOVÁ. Znak do řeči. Praha: Tech-Market, 1999, 87 s. ISBN 8086114236. info
- KUBOVÁ, Libuše. Piktogramy : učebnice. Praha: Tech-Market, 1997, 49 l. ISBN 8086114007. info
- KUBOVÁ, Libuše. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996, 45 s., [17. ISBN 80-902134-1-3. info
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, praktická cvičení, domácí příprava - tvorba pomůcky AAK - informace k její tvorbě budou diskutovány při prvním setkání
- Metody hodnocení
- 1. Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí testu je 75 % správných odpovědí) 2. Ústní zkouška spojená s prezentací AAK pomůcky. Požadována je 70% účast ve výuce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/SPkK00