PdF:SPp113 Etopedie – základy oboru - Informace o předmětu
SPp113 Etopedie – základy oboru
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Mgr. Jiří Martinec, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Michaela Šedá, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 18:00–19:50 učebna 35
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem inkluzivních přístupů k edukaci jedinců v riziku poruch chování a s poruchami chování. Po úspěšném absolvování by studenti měli být schopni analyzovat dopad nálepkování do přístupů dětí v riziku a s poruchami chování ke vzdělávání. Studenti se seznámí se základní klasifikací poruch chování.
- Výstupy z učení
- - student má osvojené přístupy k edukaci jedinců v riziku a s poruchami chování; - zná základní klasifikaci poruch chování.
- Osnova
- Hlavní témata (osnova):
- - Porucha chování a její dynamika.
- - Definice poruchy chování v kontextu perspektivy kvality života.
- - Porucha chování jako speciální vzdělávací potřeba.
- - Porucha chování ve výuce a učení.
- - Vyrovnávací příležitosti v podmínkách školy a učení.
- - Individuální podpora, posilování a provázení dítěte v riziku.
- - Etopedie v systému speciální pedagogiky.
- - Etopedie v kontextu inkluzivních trendů v pedagogice.
- - Systém školských zařízení institucionální výchovy a preventivně výchovné péče.
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
- VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008, 127 s. ISBN 9788073151669. info
- neurčeno
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 9788073676285. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
- ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Translated by Jaroslava Kubátová - Jiří Štěpo. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2002, 206 stran. ISBN 8024701820. info
- PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 9788024603452. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1997, 108 s. ISBN 80-85866-23-4. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava. Seminář. Samostudium.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška, seminární práce. Poměr 60%:40%.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPp113