SPp113 Etopedie – základy oboru

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Mgr. Jiří Martinec, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
Zbyněk Cincibus (pomocník)
Garance
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp113/01: Út 8:00–9:50 učebna 52, J. Martinec
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem inkluzivních přístupů k edukaci jedinců v riziku poruch chování a s poruchami chování. Po úspěšném absolvování by studenti měli být schopni analyzovat dopad nálepkování do přístupů dětí v riziku a s poruchami chování ke vzdělávání. Studenti se seznámí se základní klasifikací poruch chování.
Výstupy z učení
- základní orientace v problematice – rozlišení cílových skupin etopedie; - umí konceptualizovat problémy/poruchy chování v kontextu rizik přístupu ke vzdělání; - základní orientace v systému školských výchovných zařízení a poradenských služeb - student má osvojené přístupy k edukaci jedinců v riziku a s poruchami chování;
Osnova
  • Hlavní témata (osnova): - Porucha chování a její dynamika. - Definice poruchy chování v kontextu perspektivy kvality života. - Porucha chování jako speciální vzdělávací potřeba. - Porucha chování ve výuce a učení. - Vyrovnávací příležitosti v podmínkách školy a učení. - Individuální podpora, posilování a provázení dítěte v riziku. - Etopedie v systému speciální pedagogiky. - Etopedie v kontextu inkluzivních trendů v pedagogice. - Systém školských zařízení institucionální výchovy a preventivně výchovné péče.
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008, 127 s. ISBN 9788073151669. info
    neurčeno
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 9788073676285. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
  • ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Translated by Jaroslava Kubátová - Jiří Štěpo. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2002, 206 stran. ISBN 8024701820. info
  • PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 9788024603452. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1997, 108 s. ISBN 80-85866-23-4. info
Výukové metody
Teoretická příprava. Seminář. Samostudium.
Metody hodnocení
Písemná zkouška, seminární práce. Poměr 60%:40%.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021.