PdF:SPp113 Etopedie – základy oboru - Informace o předmětu
SPp113 Etopedie – základy oboru
Pedagogická fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Petra Pírková (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
- - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem inkluzivních přístupů k edukaci dětí v riziku poruch chování a s poruchami emocí a chování. Po úspěšném absolvování by studenti měli být schopni uchopit danou problematiku z hlediska vývoje poruchy emocí a chování a též by měli být schopni analyzovat její dopady do života a budoucnosti dítěte a jeho okolí.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování by studenti měli být schopni uchopit danou problematiku z hlediska vývoje poruchy emocí a chování a též by měli být schopni analyzovat její dopady do života a budoucnosti dítěte a jeho okolí.
- Osnova
- Etopedie v systému speciální pedagogiky. Inkluzivní přístup.
- Porucha emocí a chování (PECh) a její dynamika.
- Definice PECh v kontextu kvality života.
- PECh a její důsledky - speciální vzdělávací (edukační) potřeby.
- PECh ve výuce a učení.
- Podpora dítěte s PECh v podmínkách školy. Individuální a systémová podpora, posilování a provázení dítěte v riziku.
- Systém školských zařízení institucionální výchovy a preventivně výchovné péče.
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
- VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008, 127 s. ISBN 9788073151669. info
- doporučená literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 9788073676285. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
- ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Translated by Jaroslava Kubátová - Jiří Štěpo. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2002, 206 stran. ISBN 8024701820. info
- PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 9788024603452. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova pro život. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1997, 108 s. ISBN 80-85866-23-4. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava. Seminář. Samostudium.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška, seminární práce. Poměr 60%:40%.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2021/SPp113