SPc323 Poradenství, diagnostika a intervence v etopedii I.

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPc323/Kombi01: So 29. 2. 8:00–13:50 učebna 53, Pá 27. 3. 8:00–13:50 učebna 53, Pá 17. 4. 8:00–11:50 učebna 53, K. Červenka, V. Vojtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy ke vzdělávání dětí a žáků v riziku poruchy chování se zaměřením na školní prostředí. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech na systémové úrovni školy a třídy. Studenti se naučí diagnostikovat specifické edukační potřeby cílové skupiny žáků, nastavit cíle intervence, zpracovávat intervenční smlouvy.
Výstupy z učení
Seminární práce, projekt a jeho prezentace, závěrečná práce
Osnova
  • 1.Etopedie v kontextu inkluzní teorie a praxe a přístupu ke vzdělávání a vzdělanosti cílové skupiny. 2. Specifické edukační potřeby dětí s PCH/Typologie osobnosti/Vývojová specifika jako základ diagnostiky 3. Edukační potřeby cílové skupiny jako zdroj intervenční práce speciálního pedagoga. 4. Porucha chování jako dynamický fenomén – vertikální, horizontální úroveň 5. Sociální vyloučení a rizika pro vývoj chování, Neúspěch v učení jako riziko. Chudoba jako riziko. 6. Intervence 3P v prostředí školní třídy 7. Systémové prvky a procesy pro podporu iluzivního prostředí školy ve vztahu k žákům v riziku poruchy chování, riziko vyloučení ze vzdělávání. 8. Resilienční prostředí a procesy, copingové strategie. 9. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání cílové skupiny žáků. 10. Projektová práce – strategie postupu. 11. Ústavní výchova
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010, 383 s. ISBN 9788073677251. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. info
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. info
  • BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton, 2011, 202 stran. ISBN 9788073874322. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
Výukové metody
Semináře, diskuze, projekt, stáž, nekontaktní výuka, samostudium.
Metody hodnocení
Seminární práce, projekt a jeho prezentace, závěrečná práce. Závěrečné hodnocení: 40:20:40
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.