PdF:SPc323 Poradenství, diagnostika a int - Informace o předmětu
SPc323 Poradenství, diagnostika a intervence v etopedii I
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/0/1.3. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 8. 3. 8:00–13:50 učebna 51, Pá 26. 4. 8:00–13:50 učebna 56, So 18. 5. 8:00–11:50 učebna 56
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6a odst. 1 písm. b) vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace speciálního pedagoga) a Studium v oblasti speciálně pedagogických věd podle § 2 vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace učitele dětí a žáků se SVP) (program PdF, C-CV)
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy ke vzdělávání dětí a žáků v riziku poruchy chování se zaměřením na školní prostředí. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech na systémové úrovni školy a třídy. Studenti se naučí diagnostikovat specifické edukační potřeby cílové skupiny žáků, nastavit cíle intervence, zpracovávat intervenční smlouvy.
- Výstupy z učení
- Seminární práce, projekt a jeho prezentace, závěrečná práce
- Osnova
- • Specifické edukační potřeby dětí s PECh
- • Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování
- •Vývojová specifika jako základ diagnostiky
- • Nástroje pro diagnostiku chování – standardizované/specifické
- • Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie
- • Vymezení spec. ped. poradenství/intervence ve vztahu k psychologickému poradenství/ k sociální práci
- • Model informované intervence – podpora, posilování, provázení 3P intervence
- • Komunikace jako specifický nástroj poradenství, mezioborová komunikace
- • Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, poradenská témata
- • Vedení případu, Holistický přístup k případové práci
- • Případová konference, Motivační rozhovory
- Literatura
- povinná literatura
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- doporučená literatura
- VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. info
- BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 978-80-7387-436-0. info
- BENDL, Stanislav. Školní kázeň v teorii a praxi : učebnice pro studenty učitelství. 1. vydání. Praha: Triton, 2011, 202 stran. ISBN 9788073874322. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010, 383 s. ISBN 9788073677251. info
- HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
- Výukové metody
- Semináře, diskuze, projekt, stáž, nekontaktní výuka, samostudium.
- Metody hodnocení
- Seminární práce, ústní zkouška, aktivní účast a zapojení do výuky
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SPc323