PdF:SP3919 Komunikační schopnost v kontex - Informace o předmětu
SP3919 Komunikační schopnost v kontextu speciálních vzdělávacích potřeb
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3919/Kombi01: Pá 11. 3. 8:00–13:50 učebna 56, M. Pavlovská
SP3919/Prez01: každý lichý čtvrtek 13:00–14:50 učebna 20, M. Pavlovská
SP3919/Prez02: každý sudý čtvrtek 13:00–14:50 učebna 20, M. Pavlovská - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zprostředkovat studentkám a studentům úvahy o projevech komunikační schopnosti dětí i dospělých, které vyvstávají z pozadí různých forem speciálních vzdělávacích potřeb, a to s ohledem na všechny jazykové roviny; dále bude student/ka prostřednictvím pomůcek a v praxi využívaných materiálů aktivně zapojen/a do výuky, a bude tak prohlubovat svou orientaci v komunikačních obtížích, které mohou vznikat v důsledku různých forem zdravotního postižení a znevýhodnění, a stávat se tak bariérou v průběhu celé životní dráhy.
- Výstupy z učení
- orientace v projevech narušené komunikační schopnosti u dětí i dospělých se zdravotním postižením;
posilování schopnosti identifikovat komunikační obtíže vznikající v důsledku zdravotního postižení či znevýhodnění;
budování kompetence k identifikování potřeb dětí i dospělých se SVP ve vztahu k oblasti komunikace;
dovednost tvořit materiál k podpoře komunikační schopnosti dětí i dospělých se SVP. - Osnova
- Vývoj řeči a jazykových schopností, symptomatické poruchy komunikace.
- Modely vzniku symptomatických poruch komunikace.
- Klasifikace symptomatických poruch komunikace.
- Faktory ovlivňující vývoj řeči a jazyka u dětí s mentálním postižením.
- Mentální postižení jako zásadní determinanta vývoje řeči a jazyka.
- Specifika podpory dětí i dospělých osob s mentálním postižením v oblasti komunikace.
- Mozková obrna jako bariéra v komunikaci, vývoj řeči u dětí s mozkovou obrnou.
- Možnosti podpory komunikace v kontextu moderních přístupů k dětem i dospělým s mozkovou obrnou na základě reflexnosti.
- Zrakové postižení jako bariéra v komunikaci, specifika logopedické intervence a další možnosti podpory.
- Komunikační obtíže spojené s AD(H)D.
- Podpora komunikační schopnosti u dětí s AD(H)D.
- Symptomatické poruchy komunikace u dětí i dospělých s kombinovaným postižením.
- Literatura
- povinná literatura
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 191 s. ISBN 9788073674335. info
- doporučená literatura
- KOPEČNÝ, Petr. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 210 s. ISBN 978-80-210-7339-5. info
- MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
- Výukové metody
- seminář, diskuze, skupinová práce
- Metody hodnocení
- předmět ukončen kolokviem: skupinová rozprava nad seminární prací (představení případové studie - narušené komunikační schopnosti u dítěte/osoby v důsledku zdravotního postižení a vytvořeného materiálu/pomůcky pro podporu a rozvoj komunikační schopnosti) a závěrečný kolokviální test (podmínkou úspěšného zvládnutí je 75 % správných odpovědí)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SP3919