SP3919 Komunikační schopnost v kontextu speciálních vzdělávacích potřeb

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3919/Kombi01: Pá 11. 3. 8:00–13:50 učebna 56, M. Pavlovská
SP3919/Prez01: každý lichý čtvrtek 13:00–14:50 učebna 20, M. Pavlovská
SP3919/Prez02: každý sudý čtvrtek 13:00–14:50 učebna 20, M. Pavlovská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zprostředkovat studentkám a studentům úvahy o projevech komunikační schopnosti dětí i dospělých, které vyvstávají z pozadí různých forem speciálních vzdělávacích potřeb, a to s ohledem na všechny jazykové roviny; dále bude student/ka prostřednictvím pomůcek a v praxi využívaných materiálů aktivně zapojen/a do výuky, a bude tak prohlubovat svou orientaci v komunikačních obtížích, které mohou vznikat v důsledku různých forem zdravotního postižení a znevýhodnění, a stávat se tak bariérou v průběhu celé životní dráhy.
Výstupy z učení
orientace v projevech narušené komunikační schopnosti u dětí i dospělých se zdravotním postižením;
posilování schopnosti identifikovat komunikační obtíže vznikající v důsledku zdravotního postižení či znevýhodnění;
budování kompetence k identifikování potřeb dětí i dospělých se SVP ve vztahu k oblasti komunikace;
dovednost tvořit materiál k podpoře komunikační schopnosti dětí i dospělých se SVP.
Osnova
  • Vývoj řeči a jazykových schopností, symptomatické poruchy komunikace.
  • Modely vzniku symptomatických poruch komunikace.
  • Klasifikace symptomatických poruch komunikace.
  • Faktory ovlivňující vývoj řeči a jazyka u dětí s mentálním postižením.
  • Mentální postižení jako zásadní determinanta vývoje řeči a jazyka.
  • Specifika podpory dětí i dospělých osob s mentálním postižením v oblasti komunikace.
  • Mozková obrna jako bariéra v komunikaci, vývoj řeči u dětí s mozkovou obrnou.
  • Možnosti podpory komunikace v kontextu moderních přístupů k dětem i dospělým s mozkovou obrnou na základě reflexnosti.
  • Zrakové postižení jako bariéra v komunikaci, specifika logopedické intervence a další možnosti podpory.
  • Komunikační obtíže spojené s AD(H)D.
  • Podpora komunikační schopnosti u dětí s AD(H)D.
  • Symptomatické poruchy komunikace u dětí i dospělých s kombinovaným postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 191 s. ISBN 9788073674335. info
    doporučená literatura
  • KOPEČNÝ, Petr. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 210 s. ISBN 978-80-210-7339-5. info
  • MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
Výukové metody
seminář, diskuze, skupinová práce
Metody hodnocení
předmět ukončen kolokviem: skupinová rozprava nad seminární prací (představení případové studie - narušené komunikační schopnosti u dítěte/osoby v důsledku zdravotního postižení a vytvořeného materiálu/pomůcky pro podporu a rozvoj komunikační schopnosti) a závěrečný kolokviální test (podmínkou úspěšného zvládnutí je 75 % správných odpovědí)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.