SPc551 Souběžné postižení více vadami 1 - tělesné postižení

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SP2003
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami v oblasti vzdělávání, intervence a poradenství.
Výstupy z učení
Student se orientuje v oblasti terminologie a charakteristiky osob s kombinovaným postižením, umí uplatnit poradenské teorie v praxi.
Osnova
  • Okruhy: 1. Terminologická východiska: vymezení pojmu těžké tělesné postižení, etiologické faktory, klasifikace. 2. Charakteristika osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 3. Diagnostika dítěte od tří do šesti let. Školní zralost. 4. Symptomatické poruchy řeči u dětí s MO. Nápadné znaky orálního vývoje. Příjem potravy. 5. Komunikace osob s těžkým zdravotním postižením (obecná charakteristika, prostředky komunikace, podpora komunikace, alternativní a augmentativní komunikace). 6. Podpora dítěte s kombinovaným postižením. 7. Poradenství a speciální pedagogika. Kompetence, cíle a legislativa ke speciálně pedagogickému poradenství. 8. Síť poradenských zařízení. 9. Zásady poradenské intervence. 10. Metody a prostředky poradenské práce. 11. Speciálně pedagogická diagnostika v poradenství. 12. Poradenství v oblasti předškolního vzdělávání, školní zralost. 13. Poradenství v oblasti školního vzdělávání, kariérní poradenství. 14. Mezioborová spolupráce. 15. Kasuistika, analýza vybraných kasuistik.
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. 2. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Specifika školní zralosti u dětí s tělesným postižením a možnosti speciálně pedagogické diagnostiky. In Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. první. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., Praha 2019, 2019, s. 61-128. Školní zralost 4. ISBN 978-80-7496-421-3. info
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1. url html epub info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 159 s. Odborná kniha. ISBN 978-80-210-5536-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
Výukové metody
Seminář, příklady dobré praxe, analýza případové studie.
Metody hodnocení
Seminární práce. Ústní zkouška.
Navazující předměty
Informace učitele
Požadavky na seminární práci budou upřesněny v průběhu kurzu. Odborná literatura je doplňována průběžně vzhledem ke sledovaným okruhům.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.