SP2918 Pedagogická praxe - Specifické poruchy učení

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
40 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (cvičící)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Mgr. Jitka Halešová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SP2003 Obor: Specifické poruchy učení
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 22 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s chodem základní školy, v níž jsou vzděláváni žáci se SPU, se specifiky v jejich vzdělávání a osobnostních projevech. Student si osvojí dovednosti a znalosti práce asistenta pedagoga/speciálního pedagoga u žáků se specifickými poruchami učení. Student bude pracovat pod dohledem odborného pedagoga,zaměří se na metody, strategie a intervence u žáků se specifickými poruchami učení.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen orientovat se v systému vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení; popsat vliv specifických poruch učení na vývoj osobnosti jedince; popsat podporu poskytovanou žákům se specifickými poruchami učení školním poradenským pracovištěm a spolupráci v multidisciplinárním týmu ve škole; navrhnout vhodná opatření vztahující se k obecným podmínkám vzdělávání žáků/studentů se specifickými poruchami učení v běžných třídách; navrhnout vhodné postupy při reedukaci žáků se specifickými poruchami učení
Osnova
  • Odborná praxe je zaměřena na asistentské práce na základní škole vzdělávající žáky se specifickými poruchami učení v běžných třídách či ve třídě pro žáky se specifickými poruchami učení pod supervizí určeného pedagogického pracovníka. Praxi je dále možné absolvovat v rámci asistentských prací v hodinách speciálně pedagogické péče u žáků se specifickými poruchami učení či v pedagogicko-psychologické poradně.
Literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Jarmila PIPEKOVÁ. Manuál pro pedagogickou praxi : teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 141 s. ISBN 9788021054974. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 10., zcela přeprac. a rozš. Praha: Portál, 2003, 263 s. ISBN 8071788007. info
  • FILOVÁ, Hana. Budoucí učítelé na souvislé praxi. a kolektiv. 2. vyd. Brno: Paido, 1998, 74 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-56-7. info
Výukové metody
Odborná praxe v délce 40 hodin. Praxe může být absolvována na více pracovištích (např. 20 hodin v běžné základní škole a 20 hod v pedagogicko-psychologické poradně).
Metody hodnocení
Potvrzení praxe, deník praxe, denní záznamy činností vybraného žáka, kazuistika vybraného žáka se SPU
Informace učitele
Informace o podmínkách praxí jednotlivých programů a specializací na http://www.ped.muni.cz/specped v sekci Již studuji.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.