PdF:SOk849 Environmentální výchova 3 - Informace o předmětu
SOk849 Environmentální výchova 3: Praktikum z environmentální výchovy pro vychovatele
Pedagogická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Vladislava Kolářová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Zuzana Nováčková (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOk849/01: Pá 23. 2. 17:00–19:50 Lipka-Kamenná, Pá 15. 3. 15:00–16:50 Lipka-Kamenná, Pá 5. 4. 17:00–19:50 Lipka-Kamenná, Pá 26. 4. 14:00–19:50 Lipka-Kamenná
- Předpoklady
- SOk832 Environmentální výchova 1 && SOk842 Environmentální výchova 2 && SOk839 Environmentální výchova 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100 - Mateřské obory/plány
- Vychovatelství (jednooborový kombinovaný) (program PdF, B-VY)
- Vychovatelství (program PdF, B-VY)
- Cíle předmětu
- Představení možností tematické, dlouhodobé a praktické výuky environmetálních témat. Představení činnosti středisek zaměřených na EVVO. Seznámení s problematikou globálních environmentálních témat a problémů současnosti. Prohlubování dříve získaných praktických dovedností při EVVO a jejich aplikace do praxe.
- Výstupy z učení
- Student se orientuje v základních ekologických pojmech a souvislostech, je schopen kriticky hodnotit informace o životním prostředí.
Student navrhne a na cílové skupině vyzkouší vlastní aktivitu na některé z představovaných témat a prezentuje ji před ostatními. Zhodnotí její účinnost a navrhne možnosti zlepšení.
Student popíše možnosti zavedení environmentální výchovy ve škole. - Osnova
- 1. Současné globální problémy (změny klimatu a jeho dopady); globální rozvojová témata
- 2. Praktická ochrana přírody
- 3. Management a hospodaření v krajině
- 4. Tematicky zaměřená výuka, projektová výuka, environmentální výukové programy
- 5. Práce středisek, zařízení a organizací v oblasti EVVO
- 6. Prohlubování a zvyšování profesní kvalifikace v oblasti EVVO.
- 7. Prezentace námětů studentů
- Praktické ukázky aktivizujících metod využitelných v EVVO od samotných studentů.
- Literatura
- povinná literatura
- SLÁMOVÁ, Pavlína. Kdo je ekopedagog? In: Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 2 s. ISBN 978-80-87604-01-4. info
- doporučená literatura
- Moje přírodní zahrada : příručka zahradního vědění. Edited by L. Krčma - M. Petrová - Dana Křivánková, Translated by Radomil Hr. 2. vydání. Jindřichův Hradec: Občanské sdružení Přírodní zahrada, 2013, 236 stran. ISBN 9788026053262. info
- KŘIVÁNKOVÁ, Dana. Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 4 sv. ISBN 9788087604335. info
- Hrajeme si na přírodu : soubor her s ekologickou tematikou. 2. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2011, 181 s. ISBN 9788090480742. info
- AUDY, Jana. Učíme se v zahradě. Vyd. 1. Kněžice: Chaloupky, 2007, 497 s. ISBN 9788026025689. info
- UHŘÍČKOVÁ, Alena a Zdena MALÍKOVÁ. Kouzlo zapomenutého : práce s přírodními materiály. 2. vydání. Brno: Rezekvítek, 2001, 57 stran. ISBN 8090295428. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuze, simulační hry, skupinová práce, terénní výuka, vlastní prezentace studentů.
- Metody hodnocení
- Didaktický test. Písemná příprava a praktické představení aktivity reflektující představované téma.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SOk849