PdF:CJp033 Didaktika ČJ pro Bc. - Informace o předmětu
CJp033 Didaktika českého jazyka pro bakalářské studium
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/1/0. 2 (co 14 dní). 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Nadšení pro sdílení informací.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s obsahem jazykového vyučování. V seminářích mají studenti získat dovednost připravit úkoly pro vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), seznámit se s vhodnými metodami a formami práce (se zřetelem na různé typy hodin a na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami -- s poruchami učení, sociálně znevýhodněnými a s žáky mimořádně nadanými, tj. se zřetelem na práci s heterogenní třídou), připravit doplňující materiál: např. texty na procvičování jednotlivých jevů, vhodné ilustrační příklady pro výklad látky, výukové materiály pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami a žáky mimořádně nadané. Součástí práce v semináři je rovněž srovnání několika typů učebnic a diskuse o jejich koncepci. Klíčovým rámcem celého semináře je koncept nenásilné komunikace, a to s důrazem na wellbeing žactva i vyučujících. Koncept NK je ve výuce reflektován jak teoreticky, tak také prakticky.
- Výstupy z učení
- Studentstvo se seznámilo s obsahem jazykového vyučování, získalo dovednost připravit úkoly pro vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce (různé typy hodin) s heterogenními skupinami, připravit doplňující materiál: texty na procvičování jednotlivých jevů, vhodné ilustrační příklady pro výklad látky. V návaznosti na znalosti a dovednosti z předmětů učitelské propedeutiky speciální a inkluzivní pedagogiky, základy pedagogické diagnostiky, popř. povinně volitelného předmětu výchova nadaných žáků studentstvo získalo dovednost kreativně tvořit výukové materiály vhodné pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a využít je ve výuce např. v práci ve skupinách, dokáží vytvořit materiály pro nadané žáky, a to se zřetelem na wellbeing všech žákyň i žáků. Studentstvo rozliší pozorování a hodnocení, pocity a myšlenky, potřeby a strategie, žádosti a rozkazy.
- Osnova
- 1. (21./22.02.//28./29.02.2024)
- informační/organizační setkání
- Didaktika, její předmět, vztah k ostatním disciplínám.
- Vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře.
- Pozorování vs. interpretace.
- 2. (06./07.03.//13./14.03.2024)
- Postavení předmětu ČJL v učebních plánech všech stupňů škol.
- Cíl vyučování ČJ a slohu.
- Ukázka z učebnice + tvorba úkolů k textu.
- 3. (20./21.03.//27./28.03.2024)
- Vyučovací formy a metody. + Didaktické zásady.
- Ukázka z učebnice + tvorba úkolů k textu.
- 4. (04.04.//10./11.04.2024)
- Rozvoj komunikačních kompetencí.
- 5. (17./18.04.//24./25.04.2024)
- Obsah vyučování na jednotlivých stupních škol.
- Vědomosti, dovednosti, návyky (jež jsou obsahem výuky).
- Nenásilná komunikace.
- 6. (02.05./09.05.2024)
- Vzájemné učení žáků, výstupy, hodnocení.
- Feedback/hodnocení semestru — výstupy nenásilné komunikace.
- 7. (16.05.2023)
- Rezerva, rekapitulace, zpětná vazba ke zpětným vazbám.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny : didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020, 311 stran. ISBN 9788074895951. info
- ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1999, 157 s. ISBN 8071847119. info
- ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace. Translated by Norma Garcíová. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2016, 221 stran. ISBN 9788026210795. info
- ROSENBERG, Marshall B. Co řeknete, změní váš svět. Translated by Hana Antonínová. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 142 stran. ISBN 9788026209126. info
- doporučená literatura
- VEŘMIŘOVSKÝ, Adam. Celostní didaktika češtiny. In Vít Boček, Bohumil Vykypěl. CHARISTERIA THOMAE HOSKOVECIO SEXAGENARIO A DISCIPVLIS ET CIRCVLI LINGVISTICI PRAGENSIS SODALIBVS OBLATA. 1. vyd. Brno: Tribun EU, s.r.o., 2020. s. 17-29, 32 s. ISBN 978-80-263
- ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace v praxi. Translated by Hana Antonínová. Vydání první. Praha: Portál, 2020, 262 stran. ISBN 9788026216513. info
- ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace a moc : v institucích, společnosti i rodině : volně podle interaktivního semináře „Komunikace a moc". Edited by Vilma Costetti - Sonia Masini, Translated by Veronika Matiášková. Vydání první. Praha: Portál, 2019, 150 stran. ISBN 9788026214663. info
- ČAPEK, Robert. Líný učitel : jak učit dobře a efektivně. 1. vydání. Praha: Raabe, 2017, 140 stran. ISBN 9788074963445. info
- ČAPEK, Robert. Líný učitel : cesta pedagogického hrdiny. 1. vydání. Praha: Raabe, 2018, 175 stran. ISBN 9788074963872. info
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
- neurčeno
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
- Výukové metody
- Metody založené na myšlenkových operacích (analýza, syntéza atd.), metody kritického myšlení, teoretická příprava a vlastní sebereflexe, trénink zpětné vazby. Zážitková metoda. Microlearning, e-learning.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem. Podmínkou je povinná četba dvou knih M. Rosenberga (viz seznam literatury), průběžná četba odborné literatury (Šebesta, Štěpáník), aktivní skupinová i samostatná práce v semináři, prezentace výsledků, reflexe výsledků, sebereflexe prezentujících, účast alespoň na 80 % seminářů, plnění průběžných úkolů (e-learning), jedna konkrétní příprava na jednu vyučovací hodinu zohledňující nenásilněkomunikační přístup k výuce (přípravu zpracuje skupina 3-4 studentek či studentů).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/CJp033