SZ6072 E-KURZ: IT bezpečnost a gramotnost ve vzdělávání

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
online kurz v rozsahu 60 hod. (studium odborných textů a e-learningových osnov, studium odborné literatury, plnění průběžných úkolů kurzu a příprava na zakončení). 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Martin Dosedla, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Michal Hanzl (cvičící)
Mgr. Karel Picka, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Daniel Pyšný (cvičící)
Mgr. Jitka Šťastná (cvičící)
Garance
Ing. Martin Dosedla, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Martin Dosedla, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Cíle předmětu
Student po úspěšném absolvování předmětu:
bude informačně gramotný ve vztahu k datům a informacím, umět posuzovat věrohodnost, vyhledávat a pracovat s informacemi a zdroji;
bude umět bezpečně spravovat data a informace, posuzovat bezpečností rizika na internetu i v širší souvislosti s ICT;
bude umět vyhodnotit rizika sociálních interancí na internetu z pohledu nejen žáků základních škol a orientovat se v termínech s tím spojených a prevencí rizik;
bude znát aktuální trendy a možnosti ve vzdělávání s využitím ICT.
Výstupy z učení
Student po úspěšném absolvování předmětu:
bude informačně gramotný ve vztahu k datům a informacím, umět posuzovat věrohodnost, vyhledávat a pracovat s informacemi a zdroji;
bude umět bezpečně spravovat data a informace, posuzovat bezpečností rizika na internetu i v širší souvislosti s ICT;
bude umět vyhodnotit rizika sociálních interancí na internetu z pohledu nejen žáků základních škol a orientovat se v termínech s tím spojených a prevencí rizik;
bude znát aktuální trendy a možnosti ve vzdělávání s využitím ICT.
Osnova
  • 1. Informační gramotnost a právní aspekty (Informace, data, citace, zdroje, počítačové pirátství, autorské právo, gdpr)
  • 2. Získávání a ověřování informací (vyhledávání, databáze, fake news, hoax, …)
  • 3. Bezpečnostní aspekty k IT gramotnosti (účty online, hesla, šifrování, zabezpečení IT, elektronický podpis, anonymita, bezpečnost wifi)
  • 4. IT bezpečnost (malware, phishing, sociální inženýrství, antivirová ochrana, spam, hoax a fake news)
  • 5. Sociální sítě a komunikace dětí na internetu (rizika sociálních sítí, bezpečnost online komunikace)
  • 6. Online bezpečnost dětí na internetu (kyberšikana, kybergrooming, kyberstalking, online challenges, sexting, aj.)
  • 7. IT ve vzdělávání dnes a zítra (online vzdělávání, e-learning, 3D tisk, VR, cloud)
Literatura
  • Hlavatý, J. Didaktická technika pro učitele, Vydavatelství VŠCHT, 2002, 119 s., ISBN 8070704793
  • Požár, J. Informační bezpečnost. Aleš Čeněk, 2005, ISBN 8086898385
  • Pecinovský, J. a R. Pecinovský, Windows 10 průvodce uživatele. 232 s. ISBN 978-80-247-5700-1
  • Eckertová, L. a D. Dočekal. Bezpečnost dětí na Internetu. Computer Press, 2013, ISBN 9788025138045
  • Kurose, J. a R. Keith. Počítačové sítě. Computer Press, 2014, 624 s. ISBN 9788025138250
  • Roubal, P. Počítač pro učitele. Computer Press, 312 s., ISBN 9788025122266
Výukové metody
E-kurz, samostudium, konzultace.
Metody hodnocení
7 průběžných testů za jednotlivé kapitoly; kolokviální test na 60 procent
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2022/SZ6072/index.qwarp
Předmět je realizován formou e-kurzu v interaktivních osnovách předmětu v ISu. Sledujte prosím informace v interaktivní osnově předmětu.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.