PdF:CJ2BP_JSy1 Syntax českého jazyka I - Informace o předmětu
CJ2BP_JSy1 Syntax českého jazyka I
Pedagogická fakultapodzim 2004
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ2BP_JSy1/01: Po 11:05–12:45 učebna 11
CJ2BP_JSy1/02: Út 11:05–12:45 učebna 6 - Předpoklady
- Absolvování předmětu předpokládá úspěšné ukončení předmětu CJ2BP_JMor (Morfologie českého jazyka).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem studijního předmětu je osvojení základní syntaktické terminologie a postupné analýzy syntaktických jednotek. Úvodní semináře jsou zaměřeny na klasifikaci výpovědí podle postoje mluvčího a na výpovědní modalitu. Těžiště další práce spočívá v metodách analýzy věty jednoduché, tj. v určování základních a rozvíjejících větných členů, syntaktických vztahů mezi nimi a jejich vyjadřování v grafickém schématu věty. Na tuto problematiku navazuje poznávání větných struktur na základě; valence přísudkového slovesa a jejich zapisování větnými vzorci. Uplatňován je zřetel k potřebám výuky na 2. stupni základní školy.
- Osnova
- 1. Věta a výpověď; Výpovědní modalita. Komunikační funkce výpovědi. Propoziční obsah výpovědi. 2. Modalita postojová. Jazykové prostředky vyjadřující postojovou modalitu, tj. lexikální (částice, citoslovce), gramatické (slovesný modus), fónické (intonace, intonační centrum) a jejich poznávání v konkrétním textu. 3. Modalita jistotní a voluntativní. Jazykové prostředky jejich vyjadřování. 4. Interpretace lexikálních, gramatických a fónických prostředků vyjadřujících komunikační funkce výpovědi. 5. Věta jednoduchá. Větné členy a jejich vyjadřování slovními druhy. 6. Syntaktické vztahy (koordinace, subordinace, apozice, predikace), jazykové prostředky jejich vyjadřování. 7. Komplexní rozbor věty jednoduché metodami syntaxe analytická (větné členy základní a rozvíjející, syntaktické vztahy významové a formální). 8. Sloveso a jeho valence. Klasifikace větných struktur podle valenčního potenciálu přísudkového slovesa. 9. Věty podmětové a bezpodmětové, větné ekvivalenty. 10. Odchylky od pravidelné syntaktické stavby. 11. Aktuální členění výpovědi. Pořádek slov.
- Literatura
- HAUSER, Přemysl. Cvičení ze současného českého jazyka : skladba. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 95 stran. ISBN 8021028033. info
- Čeština - řeč a jazyk. Edited by Marie Čechová. 2. přeprac. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 407 s. ISBN 80-85866-57-9. info
- GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
- Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: Seminář. Předmět je ukončen zápočtem, předpokladem pro jeho získání je úspěšné zvládnutí dvou písemných testů zaměřených na látku semináře v průběhu semestru. Pro úspěšný průběh je předpokladem průběžná příprava na jednotlivé semináře podle domluvy s vyučující.
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (podzim 2004, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2004/CJ2BP_JSy1