CJ2BP_JSy1 Syntax českého jazyka 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ2BP_JSy1/01: Čt 16:00–17:50 učebna 10, I. Kolářová
CJ2BP_JSy1/02: Út 17:00–18:50 učebna 3, I. Kolářová
Předpoklady
CJ2BP_JMor Morfologie českého jazyka
Absolvování předmětu předpokládá úspěšné ukončení předmětu CJ2BP_JMor (Morfologie českého jazyka).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem studijního předmětu je osvojení základní syntaktické terminologie a postupné analýzy syntaktických jednotek. Úvodní semináře jsou zaměřeny na klasifikaci výpovědí podle postoje mluvčího a na výpovědní modalitu. Předpokládá se, že v závěru kurzu student:
1. Ovládá syntaktickou terminologii a terminologii současných syntaktických teorií týkajících se výpovědi a věty jednoduché.
2. Je schopen vysvětlit rozdíl v pojetí stavby jednoduché věty v "tradiční" analytické syntaxi a syntaxi valenční.
3. Dokáže provést komplexní analýzu jednoduché věty z různých hledisek (analytická syntax, valenční syntax).
Výstupy z učení
Předpokládá se, že v závěru kurzu student:
(a) ovládá syntaktickou terminologii a terminologii současných syntaktických teorií týkajících se výpovědi a věty jednoduché;
(b) je schopen vysvětlit rozdíl v pojetí stavby jednoduché věty v "tradiční" analytické syntaxi a syntaxi valenční;
(c) dokáže provést komplexní analýzu jednoduché věty z různých hledisek (analytická syntax, valenční syntax).
Osnova
  • 1. Věta a výpověď; Výpovědní modalita. Komunikační funkce výpovědi. Propoziční obsah výpovědi.
  • 2. Modalita postojová. Jazykové prostředky vyjadřující postojovou modalitu, tj. lexikální (částice, citoslovce), gramatické (slovesný modus), fónické (intonace, intonační centrum) a jejich poznávání v konkrétním textu.
  • 3. Modalita jistotní a voluntativní. Jazykové prostředky jejich vyjadřování.
  • 4. Interpretace lexikálních, gramatických a fónických prostředků vyjadřujících komunikační funkce výpovědi.
  • 5. Věta jednoduchá. Větné členy a jejich vyjadřování slovními druhy.
  • 6. Syntaktické vztahy (koordinace, determinace, apozice, predikace). Vyjádření determinace shodou, řízeností a přimykáním.
  • 7. Komplexní rozbor věty jednoduché metodami syntaxe analytická (větné členy základní a rozvíjející, syntaktické vztahy významové a formální).
  • 8. Sloveso a jeho valence. Klasifikace větných struktur podle valenčního potenciálu přísudkového slovesa.
  • 9. Věty podmětové a bezpodmětové, větné ekvivalenty. Druhy bezpodmětových vět slovesných podle významu a typu přísudku.
Literatura
    povinná literatura
  • GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
  • Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
    doporučená literatura
  • HAUSER, Přemysl. Cvičení ze současného českého jazyka : skladba. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 95 stran. ISBN 8021028033. info
  • Čeština - řeč a jazyk. Edited by Marie Čechová. 2. přeprac. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 407 s. ISBN 80-85866-57-9. info
  • Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
    neurčeno
  • ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
Výukové metody
- Řízený rozhovor vztahující se k různým pojetím stavby věty;
- Problémové metody, metody kritického myšlení (brainstorming, myšlenková mapa...);
- Samostatná analýza věty: určení větných členů a větných vztahů
- Samostudium.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou, která má část písemnou a část ústní.
1. Písemná praktická část obsahuje 30-40 dílčích syntaktických jevů, pro klasifikaci výsledku známkou E musí student správné určit 75 % z nich. Úspěšné zvládnutí části písemné je předpokladem pro přihlášení k ústní zkoušce.
2. Obsah ústní zkoušky je dán obsahem osnovy předmětu a okruhy zveřejněnými na webové stránce (viz Odkaz na webovou stránku předmětu). Student si u zkoušky losuje 2 otázky, při odpovědích se hodnotí věcná správnost a kultivované vyjadřování.
Výsledná známka zahrnuje výsledek písemné i ústní zkoušky.
Pokud student neuspěje u termínu písemné zkoušky, je z tohoto zkušebního termínu hodnocen známkou "F" z celé zkoušky.
Pokud student uspěje u písemné zkoušky, ale neuspěje u zkoušky ústní, v opravném termínu již skládá pouze zkoušku ústní.
Navazující předměty
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=115
Bližší informace o předmětu viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=115 Studijní materiály na adrese: https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2015/CJ2BP_JSy1/um/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.