PdF:CJ2BP_JSy1 Syntax českého jazyka 1 - Informace o předmětu
CJ2BP_JSy1 Syntax českého jazyka 1
Pedagogická fakultapodzim 2011
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ2BP_JSy1/01: Út 8:50–10:30 učebna 3, I. Kolářová
CJ2BP_JSy1/02: St 13:25–15:05 učebna 34, I. Kolářová - Předpoklady
- Absolvování předmětu předpokládá úspěšné ukončení předmětu CJ2BP_JMor (Morfologie českého jazyka).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem studijního předmětu je osvojení základní syntaktické terminologie a postupné analýzy syntaktických jednotek. Úvodní semináře jsou zaměřeny na klasifikaci výpovědí podle postoje mluvčího a na výpovědní modalitu. Těžiště další práce spočívá v metodách analýzy věty jednoduché, tj. v určování základních a rozvíjejících větných členů, syntaktických vztahů mezi nimi a jejich vyjadřování v grafickém schématu věty. Na tuto problematiku navazuje poznávání větných struktur na základě; valence přísudkového slovesa a jejich zapisování větnými vzorci. Uplatňován je zřetel k potřebám výuky na 2. stupni základní školy.
Předpokládá se, že v závěru kurzu student:
- ovládá syntaktickou terminologii a terminologii současných syntaktických teorií týkajících se výpovědi a věty jednoduché
- je schopen vysvětlit rozdíl v pojetí stavby jednoduché věty v "tradiční" analytické syntaxi a syntaxi valenční
- dokáže provést komplexní analýzu jednoduché věty z různých hledisek (analytická syntax, valenční syntax). - Osnova
- 1. Věta a výpověď; Výpovědní modalita. Komunikační funkce výpovědi. Propoziční obsah výpovědi.
- 2. Modalita postojová. Jazykové prostředky vyjadřující postojovou modalitu, tj. lexikální (částice, citoslovce), gramatické (slovesný modus), fónické (intonace, intonační centrum) a jejich poznávání v konkrétním textu.
- 3. Modalita jistotní a voluntativní. Jazykové prostředky jejich vyjadřování.
- 4. Interpretace lexikálních, gramatických a fónických prostředků vyjadřujících komunikační funkce výpovědi.
- 5. Věta jednoduchá. Větné členy a jejich vyjadřování slovními druhy.
- 6. Syntaktické vztahy (koordinace, subordinace, apozice, predikace), jazykové prostředky jejich vyjadřování.
- 7. Komplexní rozbor věty jednoduché metodami syntaxe analytická (větné členy základní a rozvíjející, syntaktické vztahy významové a formální).
- 8. Sloveso a jeho valence. Klasifikace větných struktur podle valenčního potenciálu přísudkového slovesa.
- 9. Věty podmětové a bezpodmětové, větné ekvivalenty.
- 10. Odchylky od pravidelné syntaktické stavby.
- 11. Aktuální členění výpovědi. Pořádek slov.
- Literatura
- povinná literatura
- GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
- Příruční mluvnice češtiny. Edited by Miroslav Grepl - Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd. 2., opr. Praha: Lidové noviny, 1996, 799 s. ISBN 8071061344. info
- doporučená literatura
- HAUSER, Přemysl. Cvičení ze současného českého jazyka : skladba. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 95 stran. ISBN 8021028033. info
- Čeština - řeč a jazyk. Edited by Marie Čechová. 2. přeprac. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 407 s. ISBN 80-85866-57-9. info
- Mluvnice češtiny. 3, Skladba. 1. vyd. Praha: Academia, 1987, 746 s. info
- Výukové metody
- - Řízený rozhovor;
- problémové metody, metody kritického myšlení (brainstorming, myšlenková mapa...);
- analýza textu, syntéza;
- samostudium. - Metody hodnocení
- Typ výuky: Seminář.
Předmět je ukončen ústní zkouškou.
1. Předpokladem pro připuštění k ústní zkoušce je úspěšné zvládnutí písemky zaměřené na látku semináře v průběhu semestru. Písemka obsahuje 30-40 dílčích syntaktických jevů, pro klasifikaci výsledku jako úspěšného musí student správné určit 75 % z nich. 2. Obsah ústní zkoušky je dán obsahem osnovy předmětu a okruhy zveřejněnými na webové stránce (viz Odkaz na webovou stránku předmětu). Student si u zkoušky losuje 2 otázky, při odpovědích se hodnotí věcná správnost a kultivované vyjadřování. - Navazující předměty
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=115
Bližší informace o předmětu viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=115 - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (podzim 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2011/CJ2BP_JSy1