CJ2MP_JAM1 Alternative Methods of the Czech Language Teaching I

Faculty of Education
Autumn 2004
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Ivana Luklová
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s alternativními metodami, které jsou uplatnitelné při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu, na všech stupních škol. Důraz bude kladen na praktické zvládnutí těchto metod, jejichž cílem je především rozvoj aktivního, efektivního učení a samostatného, kritického myšlení žáků. Předkládané metody výuky jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu ZV.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Charakteristika vybraných alternativních programů výuky, např. projektové vyučování, RWCT - Čtením a psaním ke kritickému myšlení. 2. Teoretická východiska projektu RWCT. 3. Kritické myšlení a struktura výuky v předmětu český jazyk. 4. Vytváření prostředí pro kritické myšlení. 5. Kladení otázek. 6. Metody a strategie výuky vedoucí k efektivnímu učení v hodinách českého jazyka. 7. Metody rozvíjející kritické myšlení v hodinách gramatiky a slohu na 2. stupni ZŠ.
Literature
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP 2004
  • GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ and Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků (Supporting Active Thinking and Independent Learning of Pupils). Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 pp. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
  • SILBERMAN, Mel and Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995, 104 pp. ISBN 80-7187-037-4. info
Assessment methods (in Czech)
Typ výuky: seminář Předmět je ukončen zápočtem.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2004/CJ2MP_JAM1