PdF:A2BP_ZJAZ Úvod do studia jazyka - Informace o předmětu
A2BP_ZJAZ Úvod do studia jazyka pro učitele
Pedagogická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Josef Hladký, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Hoydenová - Rozvrh
- Po 12:30–13:15 učebna 30
- Předpoklady
- Basic linguistic knowledge from the secondary school
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Lektorství cizího jazyka - anglický jazyk (program PdF, B-SPE)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - angličtina (program PdF, B-ZS)
- Cíle předmětu
- The scope of linguistics, the history of linguistics, varieties of English, psycholinguistics, sociolinguistics and ethnolinguistics affecting language teaching strategies.
- Osnova
- 1 Linguistics, the scope of linguistics 2 Phonetics, phonology and morphology 3 Syntax and semantics 4 Pragmatics, discourse analysis 5 Language types, Indo-European languages, language change 6 Some modern schools and movements and educational psychology 7 Modern writing systems, writing in the classroom 8 Psycholinguistics, language learning stzrategies 9 Sociolinguistics, heterogeneous classes, different nationalities in one classroom. 10 Ethnolinguistics, learners and their individuality 11 Varieties of English, what a language student should learn 12 Styles, slang, artificial languages, computer processing of language
- Literatura
- Cambridge approaches to linguistics. Edited by Jean Aitchison. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. info
- YULE, George. The study of language [Yule, 1996]. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, xiii, 294. ISBN 0-521-56851-X. info
- SCRIVENER, Jim. Learning teaching : a guidebook for English language teachers. Oxford: Heinemann, 1994, vi, 218 p. ISBN 0-435-24089-718. info
- FROMKIN, Victoria a Robert RODMAN. An introduction to language. 4th ed. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1988, xiv, 474 s. ISBN 0-03-006532-1. info
- Interactive language teaching. Edited by Wilga M. Rivers. Cambridge: Cambridge University Press, 1987, xvii, 228. ISBN 0-521-31108-X. info
- KATZNER, Kenneth. The languages of the world. London: Routledge, 1986, x, 376. ISBN 0415046041. info
- Metody hodnocení
- zápočet Definujte dualismus v jazyce. X V čem spočívá znakovost podle de Saussura? X Jaký typ znaku je fotografie : ikona index symbol X Na čem je založen vztah mezi označujícím a označovaným u indexu? X Tři základní fukce jazyka definoval v r. 1934 rakouský psycholog Karl Bühler. Vyberte nejméně dvě správné: fatická expresivní displacement apelová sdělovací reflexivní. X Proč neexistují primitivní a vyspělé jazyky? X Jakými argumenty dokazujeme, že jazykověda je věda? X Diachronní lingvistika se zabývá slovní zásobou fonologií vývojem jazyka systémy rozdíly mezi jazyky X Jak třídíme jazyky? X Čím se zabývá morfologie? X Jak dělíme větu v aktuálním členění (funkční perspektivě)? X Čím se zabývá onomastika? X Čím se zabývá pragmatika? X Na prvním kompletním překladu Shakespeara, tzv. muzejním neboli matičním, se podílelo pět překladatelů. Zaškrtněte nejméně tři správná jména: J.J.Kolár J.V. Sládek A.W.Straka J. Malý J. Čejka Vrchlický V.E.Mourek L.J.Čelakovský V.A.Jung F.Doucha X Kdo je autorem prvního anglicko-českého slovníku z r. 1874? X Spojte autora a dílo: MOUREK STRAKA MATHESIUS MALÝ SLÁDEK Mluvnice anglická Průpravná mluvnice a.j .Učebné listy j.a. Nebojte se angličtiny! Rukověť anglického jazyka X Proč si připomínáme Otakara Vočadla (1895–1974)? X Čím je významný Henry Sweet? X Čím je významný Jens Otto Jespersen? X Proč bylo ve staré angličtině asi 30 výrazů pro moře, 27 pro loď? X Jaká byla slovní zásoba ve střední angličtině? X Co je to manština? X Co jsou to hibernicismy? X V které angličtině najdeme přízvuky address, laboratory, translate X What did Herder claim about language? X Duality is not the only feature in which human language differs from animal communication. What are the other features? (three should be enough) X Both nature and nurture are necessary for language development in a child. What is meant by the terms nature and nurture? X Who were the first ones to distinguish between vowels and consonants and to introduce the syllable as a structural unit? X What did Dante Alighieri write about as far as languages are concerned? X What did THE FIRST GRAMMARIAN write about and when did he live? X Who introduced the term innere Sprachform and what does it refer to? X Who were the best known members of the Prague Linguistic Society in 1930? + the Glossary!
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2006/A2BP_ZJAZ