A2BP_ZJAZ Úvod do studia jazyka pro učitele

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 13:55–14:40 učebna 30
Předpoklady
Basic linguistic knowledge from the secondary school
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Having completed the course, the students should have a general insight into the main areas of general linguistics. At the end of the course students should understand the basis of linguistics and be able to start studying particular branches of linguistics in detail. They will especially be acquainted with basic linguistic terminology and essential streams of linguistics and their representatives. Throughout the semester students are encouraged to link theory in the classroom to practice at schools via practical tasks.
Osnova
  • Philology; the Study of language
  • Classification of languages; Czech study of English
  • Beginnings of the English Studies
  • Historical development of English
  • Regional dialects of English
  • Dictionaries and Grammars
  • Origin of language
  • History of diachronic linguistics
  • History of synchronic linguistics
  • Structuralism
Literatura
    povinná literatura
  • HLADKÝ, Josef a Jan CHOVANEC. Úvod do studia anglického jazyka. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 83 s. ISBN 80-210-2120-9. info
    doporučená literatura
  • Cambridge approaches to linguistics. Edited by Jean Aitchison. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. info
  • YULE, George. The study of language [Yule, 1996]. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, xiii, 294. ISBN 0-521-56851-X. info
  • Interactive language teaching. Edited by Wilga M. Rivers. Cambridge: Cambridge University Press, 1987, xvii, 228. ISBN 0-521-31108-X. info
Výukové metody
Theoretical input presented by the teacher, followed by a discussion and practical ilustrations or examples. Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects, observations.
Metody hodnocení
Credit written test (a multiple choice quiz, electronically evaluated). Tests passmark: 70%.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.