SP4MK_S4c2 Specializace 4c 2. Edukace jedinců s poruchami chování 2.+

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/0/9. 40 hodin. 20 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Vízdalová (přednášející), PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (zástupce)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
SP4MK_S4c1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogické poradenství ve výchovn vzdlávacím procesu etopedie (životní krizové situace), start pro intervenci, poradenství jako obor, zásady, etika; poradenský rozhovor, poradenský proces - fáze; ucelený poradenský systém; souasné pojetí koncepních pístup k poradenství holistický pístup; specifika poradenství jedincm s poruchami chování; školní poradenství, specializované poradenství studentovi, pedagogm, rodim; osobnost poradce; metody poradenské práce metody diagnostiky poruchy chování, záznamy diagnostické; práce s pípadem individuální plány, cíle, záznamy, vyhodnocování; perspektivní aspekty poradenské práce v etopedii.
Osnova
  • 1. Pedagogické poradenství ve výchovn vzdlávacím procesu etopedie 2. Systém poradenského procesu, ucelený poradenský systém 3. Principy, zásady, etika poradenství 4. Souasné pojetí pístup k poradenství, životní krize, východisko intervence 5. Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru 6. Poradenství rodim, práce s rodinou 7. Poradenství ve školním prostedí 8. Osobnost poradce, uitel jako poradce 9. Specializované poradenství hodnocení problémového chování 10. Metody poradenské práce DOV, videotrénink 11. Diagnostika speciálního pedagoga v etopedii metody 12. Vedení pípadu 13. Individuální plán, vyhodnocování a poradenský efekt individuálního plánu 14. Identifikace cíl intervence 15. Dlouhodobé cíle intervence
Metody hodnocení
pípadová studie, esej, zkouška
Informace učitele
ATKINSON, R., L.: Psychologie, 2. Vyd., Portál, Praha, 2003, ISBN 80-7178-640-3 BALCAR, J. Zdravotn znevýhodnné a nemocné dít ve školní praxi. ást 1. Liberec: Technická univerzita, 2002, ISBN 80-7083-572-9. BALCAR, J. Zdravotn znevýhodnné a nemocné dít ve školní praxi. ást 2. Liberec: Technická univerzita, 2002, ISBN 80-7083- 573-7. BATEMAN, B., HERR, C. M.: Writing measurable IEP, Attainment Company, Verona, Wisconsin, 2003. ISBN 1-57861-149-0 AKA, O. Psychologie dítte. Tišnov: SURSUM, 1996, ISBN 80-85799-03-0. ÁP, J., MAREŠ, J.: Psychologie pro uitele,1.vyd., Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X DANIELS, H., GARNER, P.: Inclusive Education, Kogan Page, London, 2000. ISBN 0-7494-3454-6 GARZ, H.: Koncepty a modely v poradenstve, in: LECHTA, V., MATUŠKA, O., ZÁSZKALICKY, P.: Nové cesty k postihnutým lúom, 1.vyd., Bratislava: Liereh Gúth, 1997. ISBN 80-967383-7-2 HELUS, Z.: Úvod do sociální psychologie, Praha: PedF UK, 2001. ISBN 80-7290-054-4 KREJÍOVÁ, O., MEDVECKÁ, A., OPATILOVÁ, D., STUPKOVÁ, V., VOJTOVÁ, V.: Problematiuka zamstnávání oban se zdravotním postižením, 1. Vyd., Rytmus, Praha, 2005 MATJEK, Z. Praxe dtského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. MERTIN, V. a kol.: Poradce k volb povolání, Raabe, 2002, Praha, 2002. ISBN 80-86307-12-3 NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. OPATILOVÁ, D. Komunikace v poradenství. In VÍTKOVÁ, M. (ed.). Otázky speciáln pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, spol. s r. o., 2003, s. 194 200. ISBN 80-86633-08-X. PIAGET, J.: Psychologie inteligence, 2. vyd. Praha: Portál s.r.o., 1999. ISBN 80-7178-309-9 Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zaízeních [online]. MŠMT R, [cit. 15. bezna 2005]. Dostupné na World Wide Web: ŠTILEC, M.: Program aktivního života pro seniory. Vyd.1., Praha, Portál, 2004. ISBN 80-7178-920-8 VISSER,J., DANIELS, H., COLE, T.: Emotional and behavioural difficulties in mainstream schools, Volume 1, JAI, Oxford, 2001, ISBN: 0-7623-0722-6, s.201 VODÁKOVÁ, D. a kol.: Krizová intervence, Vyd.1., Praha, Portál, 2002. ISBN 80-7178-696-9 VOJTOVÁ, V. : Kapitoly etopedie I.,Pístupy k poruchám emocí a chování v souasnosti. 1.vyd. MU Brno, 2004, ISBN 80-210-532 VOJTOVÁ, V. : Poradenství v rámci školy, in: Vítková: Otázky speciáln pedagogického Poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003, ISBN 80-86633-08-X VÝROST, J., SLAMNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie II.,Grada, Praha, 2001. ISBN 80-247-0042-5
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Student volí jednu kombinaci atestační přípravy, která má dvě na sebe navazující části (2. a 3. semestr).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.