PdF:Bi2BP_AEKC Základy environmentalistiky - Informace o předmětu
Bi2BP_AEKC Praktikum k základům environmentálního vzdělávání 1
Pedagogická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Dana Křivánková (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Kateřina Slavíčková (cvičící) - Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi2BP_AEKC/01: každé sudé úterý 13:25–15:05 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Bi2BP_AEKC/02: každé sudé úterý 15:15–16:55 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Bi2BP_AEKC/03: každé liché úterý 13:25–15:05 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Bi2BP_AEKC/04: každé liché úterý 15:15–16:55 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Bi2BP_AEKC/05: každý sudý čtvrtek 9:45–11:25 Botanická zahrada Kejbaly, D. Křivánková
Bi2BP_AEKC/06: každý lichý čtvrtek 9:45–11:25 Botanická zahrada Kejbaly, D. Křivánková
Bi2BP_AEKC/07: každý lichý čtvrtek 13:25–15:05 Botanická zahrada Kejbaly, D. Křivánková
Bi2BP_AEKC/08: každý sudý čtvrtek 12:30–14:10 Botanická zahrada Kejbaly, D. Křivánková - Předpoklady
- Studenti jsou povinni si zkontrolovat plastnost očkování proti tetanu a nosit přiměřený oděv vhodný pro výuku v terénu a realizaci praktických činností na zahradě K procvičování základních pojmů a dovedností doporučujeme volitelné předměty.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Předmět z programu „Biologie pro život a zdraví“, který je součástí výzkumného záměru PdF MU "Škola a zdraví pro 21. století". Je realizován ve specializovaném středisku výchovy a vzdělávání pro TUŽ „Kejbaly“ a ve vybraných centrech EV. Hlavní cíle kurzu jsou: osobnostní rozvoj studenta budoucího učitele, vytváření znalostního základu vyučování (knowledge base of teaching) a profesního poznání (professional knowledge) pro výuku oboru dle ŠVP ZV. Obsahem předmětu jsou cvičení, orientovaná na zkušenostní učení v didaktickém terénu. Tzn. nácvik dovedností, upevňování znalostí a utváření postojů učitele, důležitých pro schopnost rozvíjet klíčové kompetence a přírodovědnou gramotnost ve výuce dle RVP ZV. Cílem cvičení je,aby student porozuměl nutnosti integrovat středoškolské znalosti, prožil si, osvojil si a rozeznal aktivizující metody, formy a prostředky ve výuce především pro oblast Člověk a příroda, Člověk a svět práce (Pěstitelské práce a chovatelství), Člověk a zdraví i průřezová environmentální témata. V praxi se procvičují znalosti a dovednosti orientované na biologické hospodaření, praktické ověřování pochopení souvislostí v přírodě, vlivu člověka i úlohy učitele v základním vzdělávání studovaného oboru.
- Osnova
- 1, Úvod do předmětu - programu „Biologie pro život a zdraví. 2, Bezpečnost a řád ve specializovaném středisku výchovy a vzdělávání pro TUŽ „Kejbaly“ 3, Životní prostředí a ochrana přírody – procvičování základních pojmů - terén okolí Brna. Praktické řešení úkolů na terénním výjezdu v centru EV (ukázky rozlišných prostředí, metod, forem, prostředků pro enviro. studium – kde, s kým a jak studovat) 4,Životní prostředí, abiotické a biotické podmínky života – vztahy v přírodě a vliv člověka – regionální pozorování a poznávání proměn přírody v souvislostí s činností člověka: podzim, zima 5.Abiotické podmínky života a tok energie – vliv člověka – pozorování a měření v terénu, půda, fenologická a meteorologická pozorování, diskuze. (Seminární práce s počítačem - zpracování meteorologicko-fenologického kalendáře pro region) 6.Laboratorní práce téma:Půda 7.Zakládání, pozorování a vyhodnocení pokusů – základní podmínky života a koloběh látek v přírodě 8,Biologické hospodaření a pěstování. Pěstitelství-oblast Člověk a příroda, Člověk a svět práce (Pěstitelské práce a chovatelství), Člověk a zdraví, průřezová environmentální témata. Pěstitelské práce a chovatelství - klíčové kompetence a přírodovědná gramotnost dle RVP ZV
- Literatura
- studijní materiály - e learning předmětu v IS MU
- PRIMACK, Richard B. Biologické principy ochrany přírody. Translated by Pavel Kindlmann - Jana Jersáková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 349 s. ISBN 80-7178-552-0. info
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 7. aktualiz. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 574 s. ISBN 8071821772. info
- DOSTÁLEK, Petr, a kol. :Česká biozahrada. Olomouc: Fontána: 2000.185 s.ISBN 80-86179-46-X
- VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
- NOVÁK, J. (2004): Jedovaté rostliny v bytě a na zahradě. Praha: Grada, 81s, ISBN 80-247-0716-0
- GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521-734-1 Knihovna Kejbaly
- Kotásek, J. a kol.: Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha ČR. Praha :MŠMT. 2001. 68s.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- MÁCHAL, Aleš, Mojmír VLAŠÍN a Dagmar SMOLÍKOVÁ. Desatero domácí ekologie. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2002, 159 s. info
- Metody hodnocení
- Skupinový projekt "BRNO A OKOLÍ - environmentální vzdělávání v terénu regionu" (aktivizující metody ve výuce pro rozvoj kritického myšlení a sebereflexe), domácí úkoly = sebereflexní testy, diskuse v hodinách na téma: praktické činnosti v biotopové zahradě, laboratorní práce, sponzorování zvířat v ZOO Brno, fenologická a meteorologická měření a pozorování v Centru vzdělávání pro udržitelnost a zdraví "Kejbaly" aj.), domácí příprava na každý blok, prezentace odborníků z dané oblasti. Zápočet: 1,aktivní účast na cvičeních (80%) a v terénu (100%)- průběžné plnění zadaných úkolů, odevzdání skupinové závěrečné práce z terénního bloku 2,Seminární práce: Kalendář přírody, odevzdání výsledků v elektronické i tištěné podobě. 3,Zápočtový test na základní pojmy ze zadaných tématických okruhů (na e-learningu předmětu) s aplikací - poznávání přírodnin dle seznamu (na e-learningu předmětu). 4, hodnocení prostřednictvím portfolia Pozn. Přesná formulace tématických okruhů, plnění povinností, úkolů, zadání seminární práce a studijní literatura je uvedena v sylabu předmětu v aktuálním semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR.
- Navazující předměty
- Bi2BP_ABZP Praktikum k základům environmentálního vzdělávání 2
- Bi2BP_AEKP Úvod do studia biologie
- Bi2BP_ARP2 Aranžování a úprava školních prostorů 2
- Bi2BP_SBP Seminář k bakalářské práci
- Bi2BP_UPCH Úvod do pěstitelských prací a chovatelství
- Bi2MP_PESC Pěstitelství
- Bi2MP_PESD Pěstitelství s didaktikou
- Bi2MP_PESP Pěstitelství
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/Bi2BP_AEKC