SP4MK_S4c2 Specializace 4c2 Edukace jedinců s poruchami chování 2

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/0/40. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 23. 9. 8:00–14:20 učebna 52, So 8. 10. 8:00–14:20 učebna 52, So 5. 11. 8:00–14:20 učebna 52, Pá 18. 11. 8:00–14:20 učebna 52, So 10. 12. 8:00–14:20 učebna 52
Předpoklady
SP4MK_S4c1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s teoretickými koncepty v přístupech k problematice poruch emocí nebo chování; terminologie tendence, trendy, přístupy; etopedie jako vědní obor, srovnání se zahranicím; otázky edukace, integrace a inkluse jedinec s poruchami chování; poruchy chování a celoživotní vzdlávání; Seznámí se s pojmy - systémová prevence v edukačním procesu; základy intervence; poradenství; resocializace; speciální pedagog osobnost, identita, postavení v edukačním procesu; problematika kriminality mladistvých; probační a mediační služba, alternativní tresty, trest odnětí svobody; právní rámec ústavní a ochranné výchovy. Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen navrhnout strategie výuky, hodnocení v edukačním procesu; diagnostické metody v edukačním procesu a metody intervence ve výuce.
Osnova
  • 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky, předmět etopedie, odlišnosti etopedie od ostatních speciáln pedagogických disciplín, teorie a praxe etopedie, klasifikace poruch chování 2. Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti české terminologie, současné trendy 3. Teoretické koncepty v přístupech k rehabilitaci poruch emocí nebo chování 4. Jedinec s poruchami emocí a chování, osobnost, charakteristické znaky, definice postižení, kauzální faktory, jedinec s problémovým chováním 5. Poruchy emocí a chování v souvislosti rovnoprávného přístupu ke vzdělávání, otázky vztahu k celoživotnímu vzdlávání; 6. Edukace jedinců s poruchami emocí a chování - otázky edukace, integrace a inkluse jedinců s poruchami chování v hlavním proudu vzdělávání 7. Edukace jedinců s poruchami emocí a chování otázky edukace v segregovaném prostředí 8. Edukace jedinců s poruchami emocí a chování mezinárodní srovnání 9. Systémová prevence v edukaci jedinců s poruchami emocí a chování 10. Strategie výuky, hodnocení v edukaci jedinců s poruchami emocí a chování, první pomoc ve výuce 11. Intervence v edukaci jedinců s poruchami emocí a chování 12. Poradenství v edukaci jedinců s poruchami emocí a chování 13. Resocializace v edukaci jedinc s poruchami emocí a chování 14. Pedagog a rodiče dětí s poruchami emocí a chování 15. Speciální pedagog identita, prevence syndromu vyhoření v edukačním procesu 16. Právní rámec pro výkon ústavní a ochranné výchovy, náhradní rodinná péče 17. Vedení případu 18. Problematika kriminality mladistvých 19. Probační a mediační služba v případech mladistvého pachatele 20. Alternativní tresty
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kvalita života školy z perspektivy žáků se sociálním znevýhodněním. In NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Brno: MUNI, 2009, s. 77-90, 13 s. pd. ISBN 978-80-210-5033-4. info
  • VOJTOVÁ, Věra. (Speciální) vzdělávací potřeby žáků v riziku a s poruchami chování a kvalita vzdělávání. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M.et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. 1. vyd. Brno: Paido, 2008, s. 273-284, 11 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-210-4736-5. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Intervence jako sebepodpora u žáků s dispozicí k poruchám chování. In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Brno: Paido, 2007, s. 161-172, 11 s. edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-163-8. info
    doporučená literatura
  • PAVLOVSKÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Strategie intervence u dětí v dětských domovech. In NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálními znevýhodněním. 1. vyd. Brno: MU, 2009, s. 327-342. Pd-38/09-02/58. ISBN 978-80-210-5033-4. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Škola pro všechny - vyhledávání žáků v riziku poruch chování ve školním prostředí. Orbis Scholae. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2009, roč. 1/3, č. 1, s. 79-97. ISSN 1802-4637. URL info
  • PAVLOVSKÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Dramatická výchova jako komunikační most v procesu prevence a intervence u dětí v riziku poruch chování. In KLENKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (eds). Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: MU Brno, 2008, s. 75-75, 143 s. ISBN 978-80-7315-167-6. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Intervence jako sebepodpora u žáků s dispozicí k poruchám chování. In Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. 1. vyd. Brno: Paido, 2007, s. 117-119, 2 s. ISBN 978-80-7315-150-8. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Poradenství v rámci školy. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. 1. vyd. Brno: MSD, 2003, s. 176-182. ISBN 80-86633-08-X. info
Výukové metody
semináře, stáže, diskuze
Metody hodnocení
případová studie, seminární práce del zadání vyučujícího, zkouška
Informace učitele
ATKINSON, R., L.: Psychologie, 2. Vyd., Portál, Praha, 2003, ISBN 80-7178-640-3 BALCAR, J. Zdravotn znevýhodnné a nemocné dít ve školní praxi. ást 1. Liberec: Technická univerzita, 2002, ISBN 80-7083-572-9. BALCAR, J. Zdravotn znevýhodnné a nemocné dít ve školní praxi. ást 2. Liberec: Technická univerzita, 2002, ISBN 80-7083- 573-7. BATEMAN, B., HERR, C. M.: Writing measurable IEP, Attainment Company, Verona, Wisconsin, 2003. ISBN 1-57861-149-0 AKA, O. Psychologie dítte. Tišnov: SURSUM, 1996, ISBN 80-85799-03-0. ÁP, J., MAREŠ, J.: Psychologie pro uitele,1.vyd., Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X DANIELS, H., GARNER, P.: Inclusive Education, Kogan Page, London, 2000. ISBN 0-7494-3454-6 GARZ, H.: Koncepty a modely v poradenstve, in: LECHTA, V., MATUŠKA, O., ZÁSZKALICKY, P.: Nové cesty k postihnutým lúom, 1.vyd., Bratislava: Liereh Gúth, 1997. ISBN 80-967383-7-2 HELUS, Z.: Úvod do sociální psychologie, Praha: PedF UK, 2001. ISBN 80-7290-054-4 KREJÍOVÁ, O., MEDVECKÁ, A., OPATILOVÁ, D., STUPKOVÁ, V., VOJTOVÁ, V.: Problematiuka zamstnávání oban se zdravotním postižením, 1. Vyd., Rytmus, Praha, 2005 MATJEK, Z. Praxe dtského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. MERTIN, V. a kol.: Poradce k volb povolání, Raabe, 2002, Praha, 2002. ISBN 80-86307-12-3 NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. OPATILOVÁ, D. Komunikace v poradenství. In VÍTKOVÁ, M. (ed.). Otázky speciáln pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, spol. s r. o., 2003, s. 194 200. ISBN 80-86633-08-X. PIAGET, J.: Psychologie inteligence, 2. vyd. Praha: Portál s.r.o., 1999. ISBN 80-7178-309-9 Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zaízeních [online]. MŠMT R, [cit. 15. bezna 2005]. Dostupné na World Wide Web: ŠTILEC, M.: Program aktivního života pro seniory. Vyd.1., Praha, Portál, 2004. ISBN 80-7178-920-8 VISSER,J., DANIELS, H., COLE, T.: Emotional and behavioural difficulties in mainstream schools, Volume 1, JAI, Oxford, 2001, ISBN: 0-7623-0722-6, s.201 VODÁKOVÁ, D. a kol.: Krizová intervence, Vyd.1., Praha, Portál, 2002. ISBN 80-7178-696-9 VOJTOVÁ, V. : Kapitoly etopedie I.,Pístupy k poruchám emocí a chování v souasnosti. 1.vyd. MU Brno, 2004, ISBN 80-210-532 VOJTOVÁ, V. : Poradenství v rámci školy, in: Vítková: Otázky speciáln pedagogického Poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003, ISBN 80-86633-08-X VÝROST, J., SLAMNÍK, I.: Aplikovaná sociální psychologie II.,Grada, Praha, 2001. ISBN 80-247-0042-5
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.