PdF:SZ7MP_ODI2 Seminář k obecné didaktice - Informace o předmětu
SZ7MP_ODI2 Seminář k obecné didaktice
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Milan Kubiatko, PhD. (cvičící)
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Vladimíra Neužilová (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ7MP_ODI2/01: Út 14:50–15:35 učebna 32, V. Neužilová
SZ7MP_ODI2/02: Út 13:00–13:45 učebna 38, V. Neužilová
SZ7MP_ODI2/03: Út 13:55–14:40 učebna 38, V. Neužilová
SZ7MP_ODI2/04: Út 12:05–12:50 učebna 37, V. Neužilová
SZ7MP_ODI2/05: St 8:25–9:10 učebna 38, M. Kubiatko
SZ7MP_ODI2/06: St 7:30–8:15 učebna 38, M. Kubiatko
SZ7MP_ODI2/07: St 9:20–10:05 učebna 38, M. Kubiatko
SZ7MP_ODI2/08: Po 9:20–10:05 učebna 39, M. Kubiatko
SZ7MP_ODI2/09: Po 8:25–9:10 učebna 41, M. Kubiatko
SZ7MP_ODI2/10: Po 7:30–8:15 učebna 41, M. Kubiatko
SZ7MP_ODI2/11: Po 16:40–17:25 učebna 30, P. Knecht
SZ7MP_ODI2/12: Po 15:45–16:30 učebna 6, P. Knecht - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Iniciovat, podporovat a rozvíjet profesní vidění, vědění a jednání budoucích učitelů.
- Osnova
- 1. Úvod do studia oboru: tradiční a moderní didaktika (Knecht) 2. Vzdělávání, vzdělání, vzdělanost: pojetí, cíle, obsahy (Knecht) 3. Vzdělávací a školský systém, škola jako učební prostředí (Janík) 4. Vzdělávací a kurikulární politika, kurikulární dokumenty (Knecht) 5. Výuka: vyučování a učení (Janík) 6. Příprava učitele na vyučování (Neužilová) 7. Organizace a řízení třídy (Knecht) 8. Transformace obsahu: učební úlohy (Janík) 9. Hodnocení žáků, diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí (Neužilová) 10. Posilování zodpovědnosti za vlastní učení a autoregulace učení (Janík) 11. Analýza a reflexe výuky a rozvíjení její kvality (Knecht)
- Literatura
- povinná literatura
- PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
- JANÍK, Tomáš, Josef MAŇÁK a Petr KNECHT. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 173 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-194-2. info
- • Janík, T., & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 1(1), 5–32.
- doporučená literatura
- • Štech, S. (1994). Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 44(4), 310-320.
- • Kansanen, P. (2004). Didaktika a její vztah k pedagogické psychologii: problémy klíčových pojmů a jejich překladu. Pedagogika, 54(1), 48-57.
- • Mareš, J. (2009). Edukace založená na důkazech: Inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, 59(3), 232-258.
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
- PETTY, Geoffrey. Evidence-based teaching : a practical approach. 2nd ed. Cheltenham: Nelson Thornes, 2009, v, 378. ISBN 9781408504529. info
- • Harbo, T. (1991). Humanizace vzdělávání a současné teorie kurikula. Pedagogika, 41(3), 247–255.
- Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Edited by Jaroslav Kalous - Arnošt Veselý. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 172 s. ISBN 9788024612607. info
- • Walterová, E. et al. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. I. a II. díl. Brno: Paido.
- • Skalková, J. (2005). Rámcové vzdělávací programy – dlouhodobý úkol. Pedagogika, 55(1), 4-25.
- • Janík, T., Knecht, P., Najvar, P., Píšová, M., & Slavík, J. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: výzkumná zjištění a doporučení. Pedagogická orientace, 21(4), 375–415.
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
- • Slavík, J. (2003). Autonomní a heteronomní pojetí školního hodnocení - aktuální problém pedagogické teorie a praxe. Pedagogika, 53(1), 5-25.
- • Švaříček, R. (2011). Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 16(1), 9-46.
- • Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích. Od virtuálních hospitací k videostudiím. Praha: NÚV.
- • Minaříková, E., & Janík, T. (2012). Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace, 22(2), 181–204.
- Výukové metody
- Diskuse, práce s textem, řešení problémů, kritické myšlení, skupinová výuka, samostatná práce.
- Metody hodnocení
- Pro ukončení předmětu jsou v semestru předepsány průběžné kontroly, jejichž výsledky jsou započítávány do závěrečného hodnocení. Odevzdání seminární práce v rozsahu 5 stránek vypracované dle pokynů vyučujícího. Prezentace zvoleného seminárního úkolu (10 minut).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/SZ7MP_ODI2