CJ2BP_LPM1 Literatura pro mládež 1

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ2BP_LPM1/01: St 11:10–12:50 učebna 32, M. Šubrtová
CJ2BP_LPM1/02: St 13:55–15:35 učebna 38, M. Šubrtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti jsou vedeni k analyzování četby, formulování hodnotících kritérií ve vztahu ke specifice literatury pro mládež. Kromě tradičních pohledů na literaturu pro děti a mládež jsou naznačovány problematické okruhy. Studenti se seznámí se základními pojmy a teoretickými otázkami literatury pro děti a mládež, poté budou teoretické znalosti využity při rozboru literárních děl, zvláště těch, která vstoupila do kontextu naší literatury pro děti v posledním desetiletí. Studenti se budou umět orientovat se v žánrové problematice, analyzovat literární dílo s ohledem na specifika dětské literatury a orientovat se v současných vývojových trendech.
Osnova
  • - Problém triviality v literatuře pro mládež - Proměny dětského časopisectví - Žánrová diferenciace a synkretičnost v literatuře pro děti a mládež: - poezie - pohádkové příběhy - příběhy ze života dětí - dobrodružná próza - literatura s historickou a přírodní tematikou - obrázkové narativy
Literatura
    povinná literatura
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012, 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). Fairy tales in the Czech literature for children and youth (1990-2010). In Milena Šubrtová a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 11-63. Publikace NMU-37/11-02/58. ISBN 978-80-210-5692-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. info
  • TOMAN, Jaroslav. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti : (tvorba, recepce, reflexe). [České Budějovice]: Vlastimil Johanus, 2008, 271 s. ISBN 9788090424722. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
    neurčeno
  • Dějiny české literatury 1945-1989. Edited by Pavel Janoušek - Petr Čornej - Alena Šidáková Fialová - Pavel Ja. Vydání první. Praha: Academia, 2008, 977 stran. ISBN 9788020016317. info
  • Dějiny české literatury 1945-1989. Edited by Pavel Janoušek - Petr Čornej - Blahoslav Dokoupil - Pavel Janáček. Vydání první. Praha: Academia, 2008, 688 stran. ISBN 9788020015839. info
  • Dějiny české literatury 1945-1989. Edited by Pavel Janoušek - Věra Brožová - Alena Šidáková Fialová - Petr. Vydání první. Praha: Academia, 2007, 549 stran. ISBN 9788020015280. info
  • Dějiny české literatury 1945-1989. Edited by Pavel Janoušek - Petr Čornej - Alena Šidáková Fialová. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 431 s. ISBN 9788020015273. info
  • TOMAN, Jaroslav. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. Brno: Cerm, 2000, 22 s. ISBN 8072041401. info
Výukové metody
Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury pro mládež a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích (tolerovány 2 absence) a přednesení referátu (či odevzdání seminární práce) jsou prerekvizity k připuštění ke zkoušce. Tematické okruhy ke zkoušce jsou zveřejněny v prvním týdnu semestru v IS. Předpokladem k úspěšnému zvládnutí zkoušky je znalost historického kontextu (minimálně na úrovni absolventa SŠ) a literárněhistorických souvislostí s národní a světovou literaturou, dále schopnost interpretace literárních děl na základě vlastní četby (viz seznam povinné četby). Ukončení: ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.