DCJDR_IPe Pedeutologie - vybrané problémy

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
pochopit širší pedeutologický kontext tématu své disertační práce;
rozšířit si znalosti z této rozvíjející se vědní oblasti
Osnova
  • Pedeutologie jako teorie. Učitelská profese v českém vzdělávacím kontextu. Učitelské vzdělávání: hlavní koncepce v zahraničí, situace v ČR. Boloňský proces a koncepce přípravy budoucích učitelů. Učitel a jeho vzdělávání jako předmět pedagogického výzkumu. Trendy výzkumu učitelského vzdělávání. Profesní kompetence a znalosti učitele. Pedagogické znalosti. Učitelovo pojetí výuky, pedagogické myšlení učitele.
Literatura
    doporučená literatura
  • JANÍK, Tomáš. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005, 171 stran. ISBN 8073150808. info
  • PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní Předložit minimálně čtyři konspekty z prostudované zahraniční literatury (zaměřené k učitelské profesi a vzdělávání učitelů). Obhájit alespoň částečně realizovaný projekt pedeutologického výzkumu (jako základ disertační práce).
Informace učitele
JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005. LUKÁŠOVÁ-KANTORKOVÁ, H. Příprava učitelů pro primární vzdělávání v ČR a budoucí plánování scénářů v Evropě. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2004. MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1996. PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. SPILKOVÁ, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno : Masarykova univerzita, 1994. ŠVEC, V. (ed.) Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem. Brno: Paido, 2005. ŠVEC, V. (ed.) Profesní růst učitele. Sborník příspěvků z 10. konference ČPdS. Brno: Konvoj, 2002. ŠVEC, V. a kol. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2002. ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele: Teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. WALTEROVÁ, E. (ed.) Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. 1. a 2. díl. Sborník z konference. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2001.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.