SP4MP_RKS2 Specializace: L+S Terapie narušené komunikační schopnosti 2

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4MP_RKS2/01: St 11:10–12:50 učebna 24, I. Bytešníková
Předpoklady
SP4MP_RKS1 Terapie nar.kom. schop. 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student se po úspěšném ukončení tohoto předmětu bude bezpečně orientovat v problematice komunikačních forem osob se sluchovým postižením. Bude ovládat vizuálně motorické komunikační systémy jako je český znakový jazyk a prstová abeceda. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
Osnova
  • Po ukončení předmětu by student měl být schopen orientovat se v následujících pojmech: sociolingvistické a psycholingvistické aspekty komunikace osob se sluchovým postižením, postavení znakového jazyka ve společenství neslyšících, znaky přirozeného jazyka, foneticko fonologická stavba znakového jazyka. Po úspěšném absolvování předmětu bude student rovněž chápat problematiku tlumočení znakového jazyka a bude znát etický kodex tlumočníka znakového jazyka. Studenti budou informováni o komunikačních formách osob s hluchoslepotou.
Literatura
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Beakra, 2014, 375 stran. ISBN 9788090386327. info
  • DLOUHÁ, Olga. Vývojové poruchy řeči : [vztah centrálních poruch řeči a sluchu]. V Praze: Alexej Novák, 2003, 142 s. ISBN 802391832X. info
  • KOUKOLÍK, František. Lidský mozek :funkční systémy : norma a poruchy. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2002, 451 s. ISBN 80-7178-632-2. info
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 191 s. ISBN 8071785725. info
Výukové metody
Semináře, diskuze, konzultace.
Metody hodnocení
Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí) a ústní zkouška. V rámci konverzace s rodilým mluvčím znakového jazyka student prokáže schopnost komunikovat v tomto komunikačním systému.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze studenti se sluchovým postižením.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.