PdF:SP4MP_RKS2 Specializace: L+S Terapie naru - Informace o předmětu
SP4MP_RKS2 Specializace: L+S Terapie narušené komunikační schopnosti 2
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP4MP_RKS2/01: St 11:10–12:50 učebna 24, I. Bytešníková
- Předpoklady
- SP4MP_RKS1 Terapie nar.kom. schop. 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Student se po úspěšném ukončení tohoto předmětu bude bezpečně orientovat v problematice komunikačních forem osob se sluchovým postižením. Bude ovládat vizuálně motorické komunikační systémy jako je český znakový jazyk a prstová abeceda. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
- Osnova
- Po ukončení předmětu by student měl být schopen orientovat se v následujících pojmech: sociolingvistické a psycholingvistické aspekty komunikace osob se sluchovým postižením, postavení znakového jazyka ve společenství neslyšících, znaky přirozeného jazyka, foneticko fonologická stavba znakového jazyka. Po úspěšném absolvování předmětu bude student rovněž chápat problematiku tlumočení znakového jazyka a bude znát etický kodex tlumočníka znakového jazyka. Studenti budou informováni o komunikačních formách osob s hluchoslepotou.
- Literatura
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Beakra, 2014, 375 stran. ISBN 9788090386327. info
- DLOUHÁ, Olga. Vývojové poruchy řeči : [vztah centrálních poruch řeči a sluchu]. V Praze: Alexej Novák, 2003, 142 s. ISBN 802391832X. info
- KOUKOLÍK, František. Lidský mozek :funkční systémy : norma a poruchy. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2002, 451 s. ISBN 80-7178-632-2. info
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 191 s. ISBN 8071785725. info
- Výukové metody
- Semináře, diskuze, konzultace.
- Metody hodnocení
- Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí) a ústní zkouška. V rámci konverzace s rodilým mluvčím znakového jazyka student prokáže schopnost komunikovat v tomto komunikačním systému.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze studenti se sluchovým postižením.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/SP4MP_RKS2