PdF:SV4BP_SP2a Specializace 2 - etopedie - Informace o předmětu
SV4BP_SP2a Specializace 2a - etopedie
Pedagogická fakultapodzim 2015
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Radmila Dačevová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Předpokladem pro registrování předmětu je studium specializace Speciální pedagogika v rámci oboru Sociální pedagogika a volný čas a splnění předmětu SV4BP_ZSP7 Základy speciální pedagogiky 7 - etopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje v teoreticko-praktické rovině na teoretické základy studia etopedie a je zaměřen na:
- přípravu sociálních pedagogů k podpoře a vedení jedinců s PCHE v oblasti primární, sekundární a terciární prevence;
- poradenskou práci sociálního pedagoga, strategii řízení poradenského rozhovoru;
- ovlivňování chování jedinců s PCHE;
- systémovou podporu jedinců s PCHE – spolupráci sociálního a školského resortu při podpoře jedinců s PCHE;
- vybrané poruchy emocí a chování.
Součástí výuky jsou návštěvy a stáže ve vybraných zařízeních pro děti s PECH (DDÚ, DÚ pro mládež, ZŠ praktická, DD se školou, VÚM popř. další), kde student získává podklady pro zpracování hloubkové kasuistiky dítěte s PCHE.
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- orientovat se v problematice přístupu k jedincům s poruchami chování;
- zpracovat odbornou kasuistiku dítěte s poruchami chování;
- vytvořit intervenční program reedukace a resocializace jedince s poruchami chování. - Osnova
- Osnova předmětu, okruhy pro závěrečnou zkoušku:
- 1a) Etopedie a její postavení v pedagogice, ve speciální pedagogice – vztah ke spolupracujícím oborům (terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti, trendy, procesy etopedie, cílové skupiny).
- 1b) Poradenství ve škole hlavního proudu vzdělávání se zaměřením na žáky v riziku poruch chování, s problémem v chování, s poruchou chování.
- 2a) Inkluzivní trendy v současné etopedii a jejich dopad do edukačních procesů ve školách hlavního proudu vzdělávání a ve školách a školských zařízení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- 2b) Externí poradenství pro žáky s problémy a s poruchami chování vzdělávaných ve školách hlavního proudu vzdělávání.
- 3a) Vývoj přístupů k jedincům s poruchami emocí a chování v kontextu speciální pedagogiky – medicínský, sociální, biopsychosociální model poruchy chování.
- 3b) Problematika záškoláctví jako rizikový faktor sociálního vylučování – zvýšeně rizikové skupiny, postupy prevence, intervence, provázení.
- 4a) Problematika kriminality a delikvence mladistvých, intervence, rehabilitace v edukačním procesu, alternativní tresty uplatňované u mladistvých – souvislosti s frekvencí, věkem, sociálním kontextem.
- 4b) Intervence při výuce se zaměřením na problémové chování – okamžitá intervence ve výuce, poradenství, provázení, příklady postupů – techniky.
- 5a) Rizika socializačního procesu u jedince v riziku poruch chování – preventivní a intervenční aspekty v edukaci a) v přirozeném sociálním prostředí – rodina, škola, b) v prostředí institucionální výchovy.
- 5b) Inkluzivní model školního poradenství.
- 6a) Reflexe psychologických teorií v konceptech prevence, intervence a rehabilitace poruchy emocí a chování.
- 6b) Role sociálního pracovníka při podpoře edukace dítěte v riziku poruch emocí a chování, s problémy v chování, s poruchou chování; spolupráce se školou, s rodinou; problematika provázení.
- 7a) Škola jako rizikový faktor pro vývoj poruchy emocí a chování – kázeňský systém, procesy učení a výuky, klima školy.
- 7b) Žák v riziku poruchy chování v hlavním vzdělávacím proudu vzdělávání.
- 8a) Porucha řízeného chování - specifika prevence, intervence a rehabilitace v individuální a sociální rovině, vliv poruchy řízeného chování na edukaci
- 8b) Perspektivní orientace edukace dítěte s poruchou emocí a chování – profesní poradenství, individuální plán přechodu.
- 9a) Vývoj poruchy chování – ochranné faktory, rizikové faktory, kontext vrstevnických skupin a subkultur.
- 9b) Metody pozorování chování – behaviorální management, strukturované hodnocení chování.
- 10a) Problematika segregované edukace dětí s poruchou emocí a chování v českém školském prostředí – ústavní, ochranná výchova, vzdělávání, kvalita života v dospělosti.
- 10b) Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, poradenství rodičům, práce s rodinou v podmínkách škol hlavního proudu vzdělávání.
- 11a) Závislostní chování – specifika prevence, vývoj, intervence a rehabilitace v individuální a sociální rovině, vliv závislostního chování na edukaci
- 11b) Hodnocení chování jako významný faktor intervence poruch chování – pozitivní, negativní posilování; příklady aplikace v přirozeném sociálním prostředí (škola, rodina).
- 12a) Edukace jedinců s poruchami chování ve výkonu trestu – resocializační program, program zacházení.
- 12b) Specializované poradenství ve vztahu k chování - diagnostika speciálního pedagoga.
- 13a) Prevence problémů v chování v systému školy - režimová opatření, prevence, intervence, pravidla, efektivita výuky.
- 13b) Probace a mediace v případech mladistvého pachatele, alternativní tresty.
- 14a) Agresivní chování – specifika prevence, intervence a rehabilitace v individuální a sociální rovině, vliv agresivního chování na edukaci.
- 14b) Spolupráce školy a rodiny při podpoře dítěte v riziku poruch chování.
- 15a) Poruchy emocí a chování v perspektivě různých klasifikací – vymezení, srovnání, definice.
- 15b) Edukace jedinců v riziku poruch chování a s poruchou chování ve středisku výchovné péče – spolupráce kmenové školy a SVP.
- 16a) Šikana, kyberšikana – vývoj, prevence, krizová intervence, intervence, provázení, spolupráce s externími pracovišti.
- 16b) Individuální plán, vyhodnocování a poradenský efekt individuálního plán.
- 17a) Teoretická východiska speciálně pedagogických postupů při edukaci dětí v riziku poruch chování a s poruchami chování – prostředí, principy, cíle, roviny působení.
- 17b) Hodnocení a sebehodnocení chování jako formativní nástroj řízení chování v edukaci
- 18a) Poruchy chování spojené s ADD, ADHD – diagnostická kritéria, prevence, intervence, rehabilitace – škola, rodina.
- 18b) Problematika integrace žáků s poruchami chování v českém školském prostředí.
- 19a) Edukace jedinců s poruchou chování ve školském zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy – stabilizace, aktivace, edukace, perspektiva.
- 19b) Strategie intervence při práci s dítětem v riziku poruchy chování, s poruchou chování.
- 20a) Poruchy chování spojené s konfliktem – lež, krádež, záškoláctví, vandalismus.
- 20b) Sebepodpora jako princip intervence u dětí v riziku poruch chování a s poruchou chování.
- 21a) Problematika diagnostického procesu v DDÚ, v DÚM – postupy, cíle, perspektivní orientace.
- 21b) Rodina jako partner při edukaci dítěte v riziku poruch chování, s poruchou chování – význam rodiny pro perspektivu dítěte s poruchou chování.
- Literatura
- povinná literatura
- MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. 3. vyd. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
- VOJTOVÁ,V. Edukace žáků s poruchami chování. In Vítková, M. (ed.) Integrativní školní pedagogika. Brno : MSD, 2003, s.191-203. ISBN 80-214-2359-5.
- Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů ze dne 25. června 2003.
- VOJTOVÁ,V. Poradenství v rámci školy. In Vítková, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003, s.176-182. ISBN 80-214-2359-5.
- ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Střediska výchovné péče. In Vítková, M Otázky speciálně pedagogického poradensví. Brno : MSD, 2003, s.191-193. ISBN 80-214-2359-5.
- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
- ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.
- Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 s. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
- doporučená literatura
- Children behaving badly : could my child have a disorder? (Orig.) : Nejčastější poruchy chování dětí : jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. info
- KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-871-5.
- Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí. Ostrava, ÚZ, Sagit, číslo 666, 2001.
- ČERNÍKOVÁ, V, MAKARIUSOVÁ, V., SEDLÁČEK, V. Sociální ochrana. Praha : 1996, ISBN 80-85981-36-X.
- ELLIOTT, J; PLACE, M. Dítě v nesnázích, 1.vyd.. Havlíčkův Brod : Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0.
- ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
- VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246- 0015-3.
- KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie, 4.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
- BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici, 1.vyd. Brno : Jan Šabata. ISBN 80-7239-048-1.
- ČECH, Tomáš. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence. Praha: Občanské sdružení Život bez závislosti, 2011, roč. 8, č. 7, s. 4-7. ISSN 1214-8717. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
- VOCILKA, Miroslav. Vybrané statě z etopedie. Vyd. 1. Most: Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1994, 91 s. info
- Výukové metody
- Výuka formou seminárních cvičení, vyžadujících pravidelnou individuální přípravu a samostudium studentů. Diskuse, prezentace zadaných úkolů, setkání s odborníky, projektování preventivních a intervenčních programů atp. Důležitým aspektem propojení s praxí je zpracování hloubkové kasuistiky dítěte s poruchami chování.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář.
Požadavky pro ukončení předmětu:
1. Docházka a aktivní účast na seminářích (tolerována jedna absence, další případné absence individuálně zkonzultovat s vyučujícími).
2. Vytvoření preventivně-intervenčního programu pro konkrétní rizikovou skupinu dospívajících a jeho realizace (dle dohody s konkrétními zařízeními, např. nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, středisko výchovné péče apod.).
Studenti nejprve zařízení navštíví a identifikují potřeby uživatelů zařízení, vhodná je konzultace s pracovníky zařízení.
Ve skupinách se dohodnou, na kterou/které z potřeb dětí zaměří svůj preventivně-intervenční program/aktivitu.
Studenti program/aktivitu naplánují a v zařízení realizují. Délka aktivity je na domluvě s pracovníky zařízení (od 60ti minut až po celé odpoledne).
Každý student by měl zařízení navštívit minimálně 2x (1x v rámci přípravné fáze, 1x v rámci realizační fáze). V rámci přípravné fáze doporučujeme více návštěv – seznámení se s terénem (lokalitou, zařízením) a lidmi v něm, navázání kontaktu s uživateli, náležitá diagnostika potřeb atp.
Každou návštěvu zařízení je třeba předem domluvit s vedoucím zařízení.
Harmonogram:
o přípravná fáze – v průběhu října a 1. poloviny listopadu
o realizační fáze – v průběhu 2. poloviny listopadu nebo začátkem prosince
3. Hloubková kasuistika vybraného dítěte s poruchami chování. Student si zvolí etopedické zařízení, kde ve spolupráci s pracovníky zařízení vytipuje klienta, u kterého (pod striktní anonymitou a zásadami etiky) zpracuje komplexní kasuistiku (s oporou vlastního pozorování, rozhovorů s pracovníky zařízení, analýzou záznamů z vyšetření atp.). Rozsah kazuistiky 8 normostran (cca 8x300 slov, tj. 2400 slov – plus minus 10 %).
4. Recenze vybrané knihy s etopedickým zaměření (viz seznam ve výuce, příp. individuální volba po konzultaci s vyučujícími).
5. Složení ústní zkoušky. - Navazující předměty
- Informace učitele
- E-learningová podpora předmětu: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1022
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2015/SV4BP_SP2a